Mikrobiologija

Repovi spermija i muška plodnost

Nove spoznaje o plivačkim vještinama spermija dodatno rasvjetljavaju problem muške neplodnosti, koja pogađa jednog od dvadeset muškaraca, a mogle bi omogućiti novi pristup razvoju muške kontracepcijske pilule.

U studiji objavljenoj u časopisu PloS Genetics, istraživači sa Sveučilišta Monash , Sveučilišta u Newcastleu, Škole medicinskih istraživanja John Curtin i s Instituta za medicinska istraživanja Garvan u Australiji te Sveučilišta u Cambridgeu u Velikoj Britaniji pokazali su kako protein nazvan RABL2 utječe na dužinu repova spermija, na smanjenje njihovog motiliteta (sposobnosti plivanja) te smanjenje proizvodnje sperme.

Istraživanje je vodila profesorica Moira O’Bryan iz Škole biomedicinskih znanosti na Sveučilištu Monash. U laboratorijskim testovima je otkriveno da je mutacija u RABL2  proteinu dovela do toga da repovi spermija budu 17% kraći nego što je normalno. Disfunkcija RABL2 negativno utječe i na proizvodnju sperme, što je dovelo do njenog 50-postotnog smanjenja.

Profesorica O’Bryan izjavila je kako je ovo istraživanje složilo još jedan djelić slagalice o razvoju spermija.

“Vrlo je vjerojatno da mutacije u genu RABL2 izazivaju neplodnost”, rekla je profesorica O’Bryan. “Nadalje, kako je motilitet apsolutno nužan za plodnost, nove spoznaje o funkciji repa mogu otkriti mogućnosti za mušku kontracepciju koja je žurno potrebna.”

Vodeća autorica članka i doktorska studentica Jennifer Lo objašnjava da RABL2 radi s drugim molekulama poznatim kao intraflagelarni transportni proteini koji nose genetski sadržaj duž repa spermija. “Intraflagelarni transportni proteini su kao vlak. Naši podaci pokazuju da je pretovar sadržaja vlaka neispravan ako je RABL2 disfunkcionalan. Vlak i s disfunkcionalnim proteinom RABL2 još uvijek vozi u repovima spermija, ali sadrži manje putnika. Krajnji rezultat je da su formiranje spermija i njegova pokretljivost abnormalne.”

Kako mutacija u RABL2 smanjuje sposobnost kretanja spermija, moguće bi bilo uključiti taj protein u buduću mušku kontracepcijsku pilulu. Međutim, budući da je RABL2 također pronađen, iako u nižim koncentracijama, u drugim tkivima poput mozga, bubrega i jetre, trebalo bi za njega razviti specifičan inhibitor.

Profesorica O’Bryan kaže da je neplodnost u muškaraca često glasnik koji upozorava na opće stanje zdravlja. “Mnogi od temeljnih procesa razvoja spermija javljaju se na nižim razinama i u drugim organima u tijelu. Stoga liječenje neplodnosti kod muškarca ne daje samo priliku da dobije priželjkivanu djecu, već i da ublaži buduće bolesti”, kazala je profesorica O’Bryan.