Ekologija i okoliš

Ribe ima sve manje i manje

Znanstvena istraživanja su pokazala kako promatranje riba koristeći se SCUBA opremom ili pak samo maskom i disalicom, nije najbolji način ukoliko se želi proučavati efekt izlova na evoluciju samih riba.

Naime, iako su ribe na koraljnim grebenima navikle na brojne posjetitelje koji ih promatraju upravo koristeći se navedenom opremom, takva promatranja u svrhu znanstvenih radova mogla bi biti varljiva.

Pokazalo se da promatranja ovakvim metodama jednostavno mogu dovesti do krivih zaključaka što se tiče brojnosti promatranih jedinki. Istraživanja su pokazala kako ribe izbjegavaju ronioce koji ih pokušavaju prebrojiti, a isto tako se pokazalo da različite vrste pokazuju različite razine straha od ronilaca, što doprinosi pomutnji u interpretaciji rezultata.

Precizne procjene promjena u ribljim populacijama uvelike ovise o sposobnosti da ih se prebroji, tvrdi John Pandolfi, jedan od znanstvenika koji je radio na ovom istraživanju. Iz Pandolfijevih se riječi može zaključiti da su precizne procjene ribljih populacija diljem svijeta nužne kako bi se bolje shvatio evolucijski značaj ribolovnog pritiska na riblje zajednice. Nužno je i da takva praćenja obuhvate više generacija ispitivanih vrsta ukoliko se zbilja želi shvatiti na koji način zapravo ribarenje utječe na evoluciju riba.

Ribolovna smrtnost, doprinoseći prirodnoj smrtnosti, uvelike utječe na smanjenje populacije riba. Dugoročni efekti izlova mogu biti ranije spolno sazrijevanje što obično dovodi do slabije proizvodnje riblje mlađi te povišene smrtnosti. Takve promjene mogu dovesti do urušavanja cjelokupnog ribljeg fonda. Promjene u prehrani također mogu biti jedna od posljedica izlova. Svi ovi efekti zajedno djeluju dramatično na funkcioniranje cjelokupnog ekosistema. Izostajanje samo jedne riblje vrste iz hranidbenog lanca, ili promjene u prehrambenim navikama određene vrste, mogu poremetiti ravnotežu cijele zajednice i prouzročiti nestajanje mnogih drugih vrsta.

Sve su to razlozi koji nameću potrebu ozbiljnijeg i detaljnijeg pristupa problemu trenda neodgovornog ribarenja u svijetu. A prikupljanje točnih podataka je prva stepenica u piramidi upravljanja morskim ekosustavima.

Izvori: sciencedaily.com, fao.org