Zvijezde i Sunce

Rijetke eksplozije zvijezda stvorile polovicu kalcija u svemiru, uključujući minerale koji čine naše kosti i zube

Istraživači su nedavno locirali SN 2019ehk, na 55 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje, koja je emitirala najviše kalcija u odnosu na sve zabilježene jedinstvene eksplozivne astrofizičke događaje takve vrste.

Foto: Aaron M. Geller Northwestern University

Rijetke eksplozije zvijezda proizvele su polovicu kalcija u svemiru, uključujući i hranjive materije u našim zubima i kostima, otkrilo je novo istraživanje.

Jedinstvene eksplozije, nazvane “supernove bogate kalcijem” i dalje su neshvatljive u znanstvenom svijetu, no jedno nedavno istraživanje je bar djelomično rasvijetlilo posljednje mjesece života ovakvih zvijezda i njihove eksplozije.

Takve supernove u samo nekoliko sekundi stvaraju ogromne količine hranjivih tvari neophodnih za sva živa bića.

Naime, istraživači su nedavno locirali SN 2019ehk, na 55 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje, koja je emitirala najviše kalcija u odnosu na sve zabilježene jedinstvene eksplozivne astrofizičke događaje takve vrste, prenosi Daily Mail.

“Takvi događaji su vrlo rijetki, tako da nismo znali što je stvorilo supernovu bogatu kalcijem. Promatrajući što se s ovom zvijezdom dogodilo u posljednjem mjesecu prije nego što je stigla do svog kritičnog, burnog kraja, zavirili smo u ranije neistraženo područje, otvarajući nove puteve u znanosti”, izjavio je voditelj istraživanja Wynn Jacobson-Galan sa Sveučilišta Northwestern u Illinoisu.

Zvijezde inače oslobađaju kalcij, ali samo mala količina nastaje tijekom njihovog sagorijevanja.

Raffaella Margutti, viša autorica studije i docentica fizike i astronomije na Northwestern Weinberg fakultetu za znanost i umjetnost, objasnila je da “supernove, težeći ravnoteži s okolinom, oslobađaju energiju”, kao i da je “emisija kalcija efikasan način da se to i postigne”.

Tim znanstvenika je utvrdio da je SN 2019ehk proizvela najviše kalcija ikada uočenog u takvom događaju.

1. Zoran Petrović Peco

10 kolovoza, 2020 u 6:08 pm

Ukupni udio energije na koje otpada energija zarobljena u atomima je svega 4%. Od toga je 75% vodik a 23% Heli. Ostatak od 1% je Kisik a 0,4% je Ugljik i 0,4% Dušik.Svi istali nagurali su se u onih 0,2%. Imati kamen u ruci strahovito je bogatstvo gledano kolika su rjetkost atomi u prostoru. Imati Život je vrijednost nad vrjednostima. Biti čovjek je sama svrha tvari, da traga za spoznajom sebe same…mi Svemiru dajemo smisao njegova postojanja.Pozdrav

2. Zoran Petrovic

13 kolovoza, 2020 u 4:39 pm

Ukupni udio atoma u svemiru je mali.Samo 4 % ukupne energije S7vemira čini 75% atoma vodika, 23% atoma helia,1% kisika, 0,4% ugljik,0,4% dušik,0,1% neon a svi ostali su nagurani u onih 0,1%. Od tih 4% atoma vidimo samo one koji formiraju zvijezde,planete i maglice a to je samo 1% ili 25% od svih atoma u svemiru. Držati kamen u ruci znači biti stvarno bogat. Biti živo biće je sreća sama po sebi. Biti Čovjek dio živog svjeta koji postavlja pitanja o postojanju svega gdje tvar sama preispituje svoje postojanje jest bit samog Svemira. Pozdrav

3. Zdravko

14 kolovoza, 2020 u 6:46 am

Sve si lijepo rekao!

No 99,9999999999999999999999999999999 živih bića uopće ne razmišlja o tome. A s obzirom da ljudska bića čine samo 0.0000000000000000000000000001 od svih živih bića, a od ljudi samo 0.0000001 razmišlja kao ti a vjerojatno se i ja tu računam onda je ovo što si rekao praktično jednako nuli.