Tehnologija

Rover ”Curiosity” prošle su godine od uzbudljivog slijetanja na Mars

Vrijeme leti, na Marsu kao i na Zemlju. Prošlo je osam godina otkako je NASA-in rover Curiosity stigao na Crvenu planetu, i to u mučnom i naizgled nevjerojatnom manevru koji je ljude širom svijeta zalijepio za ekrane telefona i prijenosnih računala.

U noći 5. kolovoza 2012, nebeska dizalica s raketnim pogonom spustila je „Curiosity“ na Marsovo tlo kablovima. Kad je uspjeh ovog neviđenog poteza postao očigledan, kontrola misije u NASA-inom laboratoriju za mlazni pogon u Pasadeni, uzdahnula je uz suze radosti i olakšanja.

I od tada se Curiosity vozi po Marsu i čini uzbudljiva otkrića. Na primjer, rover je brzo utvrdio da je krater širok 96 kilometara (154 kilometra) u drevnoj prošlosti imao sustav jezera i potoka. I daljnja zapažanja sugeriraju da je ovo okruženje bilo pogodno za život i to dugo razdoblje, možda stotine milijuna godina.

Curiosity je također otkrio nekoliko naleta metana u zraku Gale Cratera. Ove je zaintrigiralo astrobiologe, jer su ogromnu većinu zemaljskog atmosferskog metana proizvodili mikrobi i drugi organizmi. Mars-metan, međutim, nije konačan znak života, jer se plin može proizvesti i abiotički. To se može dogoditi na primjer reakcijama između tople vode i određenih vrsta stijena.

U rujnu 2014. Curiosity je stigao do baze Mount Sharp, tajanstvene planine koja se uzdiže na nebu od središta Galeja 3,4 milje (5,5 km). Robot sa šest kotača počeo je prolaziti podnožjem Mount Sharp, tražeći više tragova o Marsovoj vlažnijoj, toplijoj prošlosti i prelasku na hladan i suh planet kakav danas poznajemo.

Rover nastavlja takav posao i danas, dugo nakon što mu je isteklo jamstvo: Glavna misija Curiosityja trajala je jednu Marsovsku godinu, odnosno oko 687 zemaljskih dana.

Curiosity-ju će se možda moći pridružiti još dva veslača na Crvenoj planeti: NASA-in rover Mars 2020, čiji se dizajn uvelike temelji na dizajnu Curiositya, i europsko-ruski rover ExoMars koji će se spustiti u veljači 2021. godine.

Mars 2020. i vozilo ExoMars pod nazivom Rosalind Franklin predstavljaju sljedeće korake u potrazi za životom Crvene planete. Curiosityova misija u iznosu od 2,5 milijardi dolara usmjerena je na procjenu marsovske habitacije, ali će oba buduća rovera potražiti stvarne znakove drevnih organizama Crvene planete.

Druge svemirske letjelice stigle su na Mars za vrijeme dok je Curiosity tamo. NASA-in svemirski brod MAVEN i indijska misija Mars Orbiter stigli su na Mars u orbitu u rujnu 2014., a ExitMars tragovski plin orbiter (TGO) to je učinio u listopadu 2016.

Letjelica je dobila ime po istoimenom asteroidu "16 Psyche", koji se nalazi u pojasu između Marsa i Jupitera.

NASA je obavijestila da će pored Zemlje u sljedećih par dana proći pet asteroida.

NASA, Kina i Ujedinjeni Arapski Emirati planiraju put u daleki svemir, a broj misija i njihova kompleksnost ukazuju na to koliko se ozbiljno shvaćaju...

Krater Koroljov nalazi se na sjevernom dijelu Marsa i ispunjen je ledom tijekom cijele godine.