Planete i mjeseci

Rover Perseverance: stvaranje kisika na Marsu

MOXIE instrument bi trebao proizvesti šest do deset grama kisika na sat.

Foto: NASA

Kad se NASA-in Perseverance rover u veljači 2021. godine spusti na površinu Marsa, njegov zadatak će, između ostalog, biti i eksperiment u okviru kojeg će pokušati atmosferski ugljični dioksid pretvoriti u kisik. Tako bi buduće misije na Crvenom planetu mogle koristiti kisik stvoren na spomenuti način za stvaranje goriva koje bi im služilo za povratak na Zemlju.

Lansiranje materijala u svemir nije jeftino, pa je nužno osmisliti strategije koje bi smanjile te troškove tako što bi se pronašli načini da se koriste materijali koji se pronađu na Marsu. Jedan od najvitalnijih elemenata je sigurno kisik, koji je potreban u razne svrhe – od disanja do stvaranja raketnog goriva.

NASA-in rover Perseverance je programiran da testira mogućnost stvaranja kisika pomoću Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE) instrumenta, piše New Atlas.

Atmosfera na Crvenom planetu je daleko “slabija” od one na Zemlji, a sastoji se od čak 95% ugljičnog dioksida. Instrument koji se nalazi na roveru dizajniran je da pomoću pumpe usisava ugljični dioksid, te ga nakon toga razlaže na njegove sastavne dijelove. Rezultati eksperimenta bi se potom analizirali kako bi se utvrdila čistoća kisika koji bi nastao na ovaj način.

MOXIE instrument bi trebao proizvesti šest do deset grama kisika na sat, što je dovoljno za disanje neke sitnije životinje, primjerice manjeg psa.