Evolucija

Sekvencioniran genom najstarijeg tumora

Znanstvenici su sekvencionirali genom 11 000 godina starog tumora, koji i danas postoji, a to je spolno prenosivi tumor koji se javlja u pasa.

Tumor obično živi i umire s nosiocem, međutim to ne vrijedi za spolno prenosivi tumor kod pasa. Istraživanje je objavljeno u časopisu Science i u njemu je opisan genom i evolucija ovog tumora koji sa psećom populacijom opstaje već 11 000 godina.

Ovaj oblik tumora uzrokuje groteskne genitalne deformacije u pasa diljem svijeta, a prvi put pojavio se prije 11 000 godina. Tumor je uspio preživjeti nakon smrti prvog psa oboljelog od njega, „psa-izvora”, tako da je prenio svoje kancerogene stanice drugom psu tijekom parenja.

Genom ovog 11 000 godina starog tumora nosi otprilike 2 milijuna mutacija – puno više mutacija nego što ih nalazimo kod većine ljudskih tumora, koji većinom imaju od 1000 do 5000 mutacija. Istraživački tim uzeo je jedan tip mutacije koja se prenosila tijekom vremena za tzv. molekularni sat, kako bi procijenili vrijeme nastanka ovog tumora. „Genom ovog nevjerojatno dugovječnog tumora pokazao nam je da određeni oblici tumora u pravim uvjetima mogu preživljavati više od 10 000 godina bez obzira na mnogobrojne mutacije”, kaže autorica istraživanja dr. Elizabeth Murchinson sa Sveučilišta Cambridge i Wellcome Trust Sanger instituta.

Genom prenosivog psećeg tumora još uvijek sadrži varijante „psa-izvora” kod kojeg se ovaj oblik tumora prvi put pojavio. Analiza tih genetskih varijanti otkriva nam da je taj pas bio sličan današnjem aljaškom malamutu ili sibirskom haskiju. Vjerojatno je imao kratko, ravno krzno sive, smeđe ili crne boje. Sekvencioniranje genoma nije uspjelo pokazati spol tog psa.

„Ne znamo zašto je u baš tom određenom psu nastao taj oblik prenosivog tumora”, kaže dr. Murchinson, „Ali fascinantno je na ovaj način gledati unatrag kroz vrijeme i rekonstruirati identitet tog drevnog psa, čiji genom još uvijek živi u stanicama tumora kojeg je pokrenuo.”

Prenosivi tumor u pasa danas je uobičajena bolest pasa diljem svijeta. Sekvencioniranje genoma pomoglo je znanstvenicima da razumiju kako se ta bolest proširila. „Uzroci genetičkih varijanti tumora iz različitih kontinenata sugeriraju nam da je tumor postojao u jednoj izoliranoj populaciji pasa tijekom većeg dijela povijesti”, kaže dr. Murchinson, „Proširio se svijetom kroz zadnjih petstotinjak godina, vjerojatno zbog pasa koji su bili na brodovima i pratili istraživače u njihovim ekspedicijama oko svijeta.”

Prenosivi tumor iznimno je rijetka pojava u prirodi. Tumor, kao i kod životinja, nastaje kad jedna jedina stanica u tijelu mutira i ta mutacija uzrokuje kopiranje te stanice. Kancerogene stanice često se prošire na različite dijelove tijela u procesu metastaziranja. Međutim, iznimno je rijetko za kancerogene stanice da napuste tijelo domaćina i da se prošire na druge organizme. Osim spolno prenosivog tumora u pasa, jedini drugi poznati oblik prenosivog tumora koji se pojavljuje u prirodi je agresivni prenosivi facijalni tumor kod tasmanijskog đavola koji se prenosi ugrizom.

„Genom prenosivog tumora u pasa pomoći će nam pri razumijevanju procesa koji omogućavaju tumorima da postanu prenosivi”, kaže prof. Mike Stratton, jedan od koautora istraživanja i ravnatelj Instituta Sanger. „Iako su prenosivi tumori iznimno rijetki, moramo se pripremiti u slučaju da takva bolest iskrsne kod čovjeka i drugih životinja. Nadalje, proučavanjem evolucije ovog drevnog tumora pomoći će nam u razumijevanju faktora koji utječu na evoluciju tumora općenito.”

Izvor: Wellcome Trust Sanger Institute