Foto: Pixabay/Izvor: IFL Science

Neuroznanost

Sjećate se pacijenta koji je pokazao znakove svijesti nakon 15 godina kome? Otkriveno je da je umro ranije ove godine

Prošli mjesec objavili smo vijest o „buđenju“ jednog 35-godišnjeg pacijenta iz vegetativnog stanja u kojemu je proveo 15 godina.

Pacijent je pao u komu nakon teške automobilske nesreće, a nakon ugrađivanja eksperimentalnog uređaja počeo je pokazivati znakove svijesti te je odgovarao na podražaje iz okoline.

I dok svijet misli kako je pacijent živ i na putu oporavka, sada je otkriveno kako je umro nekoliko mjeseci prije nego je studija uopće objavljena u časopisu Current Biology. Studija je, podsjetimo se, opisala eksperimentalni postupak električne stimulacije živca vagusa – tretman koji se pokazao uspješnim u liječenju epileptičnih napadaja i depresije, a ovo je prvi put da je primijenjen u svrhu buđenja pacijenta iz vegetativnog stanja.

Zanimljivo je da znanstvenici u svom istraživanju nisu naveli podatak da je pacijent umro u lipnju ove godine. Njegova smrt službeno je priznata tek prošli tjedan tijekom intervjua za francuske novine Le Parisien, a znanstvenik i profesor Marc Guenot rekao je kako smrt nije povezana s tretmanom.

„Nažalost, ovaj čovjek umro je ove godine zbog plućnih kompliacija“, rekao je profesor Guenot za Le Parisien. „Ovo nema nikakve veze s električnom stimulacijom.“

„Obitelj ovog 35-godišnjeg čovjeka je upozorena… Ozljede mozga ovog pacijenta su nepovratne“, dodao je.

Kako je došlo do ove „zabune“? Zanimljivo je da je voditeljica istraživanja Angela Sirigu prošli mjesec rekla za The Guardian: „On je i dalje paraliziran, ne može govoriti, ali može odgovoriti. Sada je svjesniji.“ Većina znanstvenika koji su radili na ovom projektu su Francuzi – je li moguće da je došlo do greške u prijevodu?

Znanstvenici sada tvrde kako nisu htjeli izvijestiti o smrti iz poštovanja spram obitelji pokojnika, ali i zbog zabrinutnosti da će ljudi pogrešno optužiti terapiju za njegovu smrt.

„Razgovarali smo o ovome s obitelji. Zajedno smo pogrešno zaključili kako će ovo voditi ljude da dovedu u vezu stimulaciju i smrt. Zaključili smo da je smrt – koja nema veze s eksperimentom – privatan obiteljski događaj“, rekao je profesor Jacques Luauté za Le Monde.

„Ovo je bila pogreška jer je bilo očito da će nam biti postavljena pitanja o napretku pacijenta.“

Znanstvena zajednica, ali i javnost, šokirani su ovakvim razvojem događaja, te su postavljena zabrinjavajuća pitanja o transparentnosti i etici u znanosti.

1. Mate Škara