Psihijatrija

SNiFER stanice – svjetlo u tami shizofrenije

Oboljeli od shizofrenije pate od halucinacija, iluzija, podvojenih ličnosti, a bore se i sa problemima koncentracije i kaotičnog prizivanja informacija. Sve su to poteškoće koje im onemogućuju normalan i samostalan život.

Pacijentima oboljelim od te bolesti sve se češće prepisuju lijekovi zvani atipični neuroleptici. Jedan od razloga primjene tih lijekova je upravo njihova sposobnost da poboljšaju kognitivne sposobnosti oboljelih. Nepoznavanje njihovog točnog djelovanja na kemizam mozga do danas je predstavljalo veliki problem, ali ono što je sigurno jest da atipični neuroleptici izazivaju izdašno otpuštanje acetilkolina, jedinog klasičnog neurotransmitera koji nije aminokiselina ili izravni derivat (naime, radi se o esteru octene kiseline i kolina). U središnjem živčanom sustavu acetilkolin ima važnu ulogu u održavanju stanja svijesti i procesima pamćenja i učenja.

Pokazalo se da uz aktivnost izazivanja otpuštanja acetilkolina, atipični neuroleptici djeluju na specifične receptore u postsinaptičkim stanicama odgovornim za „primanje“ neurotransmitera i prosljeđivanje kemijske poruke u živčanom sustavu. Blokada receptora bi ujedno značila i blokadu signala. Pitanje koje je mučilo znanstvene krugove bilo je koja od ove dvije akcije lijeka dominira u ljudskom organizmu? Inhibicija receptora ili pospješivanje otpuštanja neurotransmitera?

Kako bi otkrili o čemu se zapravo radi i na koji način atipični neuroleptici utječu na kemiju sinaptičkih stanica, tim znanstvenika dizajnirao je stanice koje su u stanju promijeniti boju u trenu kad se acetilkolin veže za određenu vrstu receptora. Tako dizajnirane stanice dopustile su istraživačkom timu da vide kada su receptori M1 primili kemijsku poruku, promatrajući promjenu boje, što nije bilo moguće izvesti sa živim stanicama ljudskoga mozga. Ova nova metoda je između ostalog razotkrila i novi način komunikacije među stanicama.

Sljedeći je korak bio implantiranje stanica, nazvanih CNiFERs („sniffers“) u mišje mozgove. Stimulacijom dubljeg dijela mozga na način da otpusti okolni acetilkolin, promatrana je promjena u boji implantiranih stanica. To je bio dovoljan dokaz da CNiFER stanice djeluju. Kako bi se pokazalo stvarno djelovanje atipičnih neuroleptika, miševi su primili dozu lijeka. U svim slučajevima se pokazalo da neuroleptici žestoko inhibiraju odgovor stanice na acetilkolin, te da inhibirajuće djelovanje lijeka premašuje povećanje koncentracije acetilkolina izazvano istim.

Budućnost CNiFER stanica najvjerojatnije leži u detekciji aktivnosti i drugih receptora što bi bio veliki iskorak u razumijevanju funkcioniranja samih stanica, njihovoj međusobnoj komunikaciji, mogućnostima i djelovanju pojedinih lijekova.

Više u Psihijatrija