Planete i mjeseci

Snimljen najviši vrh na Titanu

saturn_titan_cassini1920x1200

Zahvaljujući nedavnom radarskom skeniranju površine Saturnovog satelita Titana, koje je obavila svemirska sonda Cassini, sada s velikom sigurnošću znamo kako je najviši vrh na dotičnome visok 3.337 metara. Riječ je o planinskom masivu Mithrim Montes, smještenom u ekvatorijalnom području planeta.

„Iako nije riječ o prvom vrhuncu kojeg smo do sad pronašli na Titanu, mišljenja smo kako viši vrhunac od navedenoga vjerojatno nećemo naći“, otkrio je Stephen Wall, zamjenik voditelja Cassini tima pri NASA-inom Jet Propulsion Laboratory.

Tri paralelna grebena Titanovog masiva Mithrim Montes (FOTO: NASA/JPL-Caltech/ASI)

Štoviše, veliki broj planinskih vrhunaca na Titanu smješten je u blizini ekvatora, u sklopu velikih planinskih masiva, a što upućuje na činjenicu kako je površinu najvećeg Saturnovog satelita oblikovala intenzivna geološka aktivnost, koja možda postoji i danas.

Međutim, što je uzrokovalo tako intenzivnu geološku aktivnost zasada nije poznato. Ipak, kao vjerojatni uzroci navedene navode se snažan gravitacijski utjecaj Saturna i hlađenje Titanove kore, ali i promjene u rotaciji i nagibu dotičnog.

Pritom je zanimljivo napomenuti kako planine na Titanu neodoljivo podsjećaju na one na Zemlji, a što je još jedna od neobičnih sličnosti između ta dva, na prvi pogled, vrlo različita nebeska tijela. Podsjetimo, prema dosadašnjim saznanjima, Titan je, uz Zemlju, jedino tijelo u Sunčevom sustavu koje na svojoj površini ima stalne tekućice. Doduše, dok je na Zemlji riječ o vodenim oceanima, oni na Titanu vjerojatno su sastavljeni od hidrokarbonata. Kad smo kod ostalih sličnosti između Titana i Zemlje, recimo kako oba nebeska tijela imaju gustu atmosferu u kojoj dominira dušik.

Karta planinskih masiva na Titanu koju je nedavno objavila Međunarodna astronomska unija. Kao što je vidljivo iz navedene, većina planina nazvana je po lokacijama i likovima iz Tolkienova Međuzemlja ( FOTO: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/USGS )

Ipak, i Titan vjerojatno ima tekuću vodu, no duboko ispod površine planeta, u globalnom podzemnom oceanu. Iako zasada nema izravnih dokaza o postojanju takvog oceana, zanimljivo je napomenuti kako je vanjski omotač Titana građen uglavnom od zamrznute vode, kao podnožja njegovih planina, a što je glavni razlog zbog čega su planine na Titanu manje od onih na Zemlji.

Recimo za kraj kako je svemirska sonda Cassini nedugo po dolasku u orbitu Saturna lansirala lander Huygens koji je sletio na površinu Titana, i potom 90 minuta slao podatke na Zemlju. Navedeni događaj zbio se u siječnju 2005. godine, a Cassini bi trebao neometano raditi sve do rujna iduće godine, kada će ga znanstvenici namjerno sunovratiti u Saturnovu atmosferu.

Izvor: NASA