Elektronika

Solarne ćelije proizvode struju iz IR i UV svjetla

Solarna energija je prisutna svuda oko nas u izobilju. Problem je kako iskoristiti njezin veliki dio na korist ljudima. Kako povećati učinkovitost pretvaranja solarnog zračenja u električnu energiju?

Brojni znanstvenici širom svijeta pokušavaju dulje vrijeme naći odgovor na ta pitanja. Na Institutu za tehnologiju u japanskom Kyotu, znanstvenici su odstupili od uobičajenog puta i krenuli sasvim novim tragom. Pokušavaju naći način da uz vidljivi iskoriste i nevidljivi dio sunčevog zračenja za stvaranje električne energije. Stoga pokušavaju napraviti solarne fotonaponske ćelije koje će primati vidljivo, infracrveno i ultraljubičasto sunčevo svjetlo.

Kako su u ožujku ove godine izvijestili na skupu japanskog udruženja za primijenjenu fiziku, njihova nova fotonaponska ćelija proizvodi struju ne samo od vidljivog svjetla, već i od infracrvenog i ultraljubičastog svjetla. Istraživački tim sa Kyoto Institute of Technology predvodi izvanredni profesor Saki Sonoda. On se nada da je njegov tim na pravom putu da razvije učinkovitiju fotonaponsku ćeliju i to bi prije mogla biti njihova jednostruka nego konvencionalnije višestruke ćelije. Višestruke ćelije imaju više tankih slojeva filmova s različitim kapacitetima apsorpcije zračenja. To može pomoći hvatanju cijelog spektra svjetla. Međutim, prema profesoru Sonodi, to je također moguće učiniti jednostavnije s njihovom jednostrukom ćelijom.

Te su nove ćelije napravljene od galij-dušičnih (GaN) poluvodiča. Ćelija se dobiva stvaranjem širokih razmaka između pojaseva transparentnih složenih galij-dušičnih poluvodiča sa 3d tranzicijskim metalima kao što je mangan. Galij pripada istoj obitelji kao i skandij, titan, vanadij, krom, željezo, kobalt, nikal, bakar i cink. Sonodin tim je istraživao i te elemente. Tako je i za aluminij-dušični (AlN) spoj, koji ima vrlo veliki razmak među pojasevima, ustanovljeno da bi mogao dobro upijati vidljivo svjetlo.

Ukoliko se pogledaju statistički podaci, uočava se da je snaga struje u strujnom kruhu fotonaponske ćelije oko 10?A/cm2 što je oko jedna tisućina obične fotonaponske ćelije s kristalima silicija. Sonoda objašnjava da su danas ćelije i elektrode odvojene, dok su kod njihove ćelije povezani te je stoga električni otpor njihove ćelije vrlo velik. Ostaje da se sačekaju novi rezultati istraživanja koji bi mogli pokazati put do učinkovite solarne ćelije zasnovane na sasvim drugačijem mehanizmu.

Izvor: Kyoto Institute of Technology