Inženjerstvo

Spektakularno lansiranje minijaturne NASA-ine rakete

Nedavno je objavljen zadivljujući video lansiranja minijaturne rakete kojom NASA u suradnji s privatnim sektorom nastoji testirati nove tehnologije. Raketa, koju je izgradila tvrtka UP Aerospace sa sjedištem u Denveru, lansirana je 6. studenog s kozmodroma Spaceport America u Novom Meksiku.

Tijekom suborbitalnog leta, tijekom kojega je raketa dosegla maksimalnu visinu od 120 kilometara iznad površine Zemlje, dotična je izbacila ukupno četiri zasebna tereta, uključujući i kapsulu Maraia kojom NASA pokušava razviti sustav povratka znanstvene opreme s Međunarodne svemirske postaje natrag na Zemlju.

Pritom su znanstvenici iz US Aerospacea na raketu monitrali kamere koje su snimile cjelokupni tijek lansiranja, uključujući i odvajanje Maraie od rakete nosača, kao i njen kasniji povratak na Zemlju.

Dužnosnici NASA-e izrazili su zadovoljstvo rezultatima pokusa, financiranog kroz NASA-in Flight Opportunities Program, konstatirajući kako je UP Aerospaceova raketa u stanju lansirati zasebne terete i potom ih neoštećene vratiti na Zemlju.

Osim Maraie, NASA je lansirala i tzv. Affordable Vehicle Avionics Project. Riječ je o kontrolnom mehanizmu kojim je američka svemirska agencija željela provjeriti rade li uistinu raketni sustavi na način kako im je to prethodno predstavio UP Aerospace. Naime, NASA namjerava iskoristiti navedene sustave u svrhu izgradnje minijaturnih svemirskih letjelica, što bi uvelike smanjilo troškove svemirskih misija bez ljudske posade.

S druge strane, tim sa Sveučilišta Purdue tijekom leta je testirao novi, ekološki prihvatljiviji tip raketnog goriva, kao što je primjerice hidrazin. Znanstvenici su pritom željeli ustanoviti kako se njihovo gorivo ponaša u svemiru, u uvjetima niske gravitacije.

Konačno, četvrti pokus bio je onaj ekipe s New Mexico State Universityja, koji su testirali novi računalni algoritam, koji bi trebao omogućiti optimalniju potrošnju goriva tijekom leta s obzirom na masu svemirske letjelice.

„Imali smo izvrsno lansiranje, svi tereti su izloženi uvjetima kakve su znanstvenici tražili. Nove mogućnosti koje je UP Aerospace uspješno predstavio, otvaraju mogućnosti razvoja novih raketnih tehnologija, a pod pokroviteljstvom Flight Opportunities programa“, izjavio je Paul De Leon, čelnik spomenutog NASA-inog programa.

Video možete pogledati u nastavku.

1. Zenske frizure