Psihologija

Stereotipi o psihičkim bolestima – znanstvenici kao ludi genijalci

einstein

Oboljeli od psihičkih bolesti pate i zbog stigme koju nosi ova vrsta oboljenja. Prikazivanje psihičkih bolesti u pozitivnom svjetlu ne koristi nikome. To nije način na koji tim osobama pomažemo ili olakšavamo život.

Patiti od neke psihičke bolesti nije nimalo zabavno. Ipak, čini se da to i nije neki problem ako se radi o znanstvenom geniju. Tada je to sasvim u redu, pa čak i poželjno. Prikazivanje ludila kao izvora genijalnosti također doprinosi stigmatiziranju. Koliko ste puta čuli da je tanka granica između genijalnosti i ludila?

Zaklada za očuvanje mentalnog zdravlja (Mental Health Foundation) kaže da  gotovo devet od deset oboljelih osjeća negativne posljedice stigme i diskriminacije. Ovaj previsoki broj ne daje nam detaljnije odgovore na pitanja zašto, gdje i kako, ali potvrđuje da diskriminacija na štetu oboljelih itekako postoji.

Jedna od neutemeljenih predrasuda o znanstvenicima genijalcima je da su „ludi“ ili izrazito neurotični  te da upravo iz toga proizlazi njihova darovitost. Kao da znanstvenike već ne prati dovoljno stereotipa,  ironično, sad bi se još i trebali pitati jesu li dovoljno dobri tj. ispunjavaju li kriterije. Koje? O psihičkoj nestabilnosti?

Slika ludog znanstvenika postoji već dugo. Pojavljuje se još i u starim filmovima kao što je Frankenstein (1931) Jamesa Whalesa u kojem je dobroćudni liječnik kojeg glumi Colin Clive i više nego kreativan, ali i više nego lud, što je prikazano njegovom raščupanom frizurom i izbuljenim očima. Moramo biti pravedni prema Mary Shelley i naglasiti da film i nije vjeran prikaz knjige u kojoj je dr. Frankenstein prikazan više kao slabić koji je više stereotipni prikaz nemarnog roditelja, nego bilo što drugo. S druge strane, Shelleyin je Frankenstein zaista pokazivao znakove nezdrave opsesije i paranoje što bi moglo upućivati na to da je sličan stereotip postojao već i na početku 19. stoljeća.

Prikaz dr. Frankensteina iz 1931. godine za današnje je standarde očito pretjerivanje, ali stereotip je i dalje prisutan, a istina je i da su neki od istaknutih znanstvenika patili od akutnih psihičkih bolesti i poremećaja.

Charles Darwin dobar je primjer. Nakon što je oplovio svijet u Beaglu i vratio se kući, veći je dio vremena proveo povraćajući  u toaletu zbog mučne i iscrpljujuće tjeskobe. Sigmundu Freudu navodno nisu bili strani napadaji tjeskobe i panike (a bio je i ovisnik o kokainu). Tu je i Ludwig Boltzmann koji se  objesio nakon jedne od epizoda depresije.

No, možemo reći anegdotalna, poveznica između talentiranih znanstvenika i ludosti nije znanstveno potkrijepljena. Pregled statistike cjelokupne populacije prvi je korak u otkrivanje moguće veze. Uzimajući u obzir da otprilike jedna od četiri osobe godišnje počne osjećati neke psihičke smetnje, poprilično je sigurno da će se jedan udio tih osoba pronaći u području znanosti. Uz to, nije potrebno ni spominjati da nekolicina ne predstavlja ponašanje većine. Čak i da su tjeskoba i panični napadaji učestali među velikih znanstvenicima, nemoguće je odrediti, pa ni povijesno,  da su bili produktivniji ili kreativniji jer su imali psihičkih smetnji ili da se darovitost manifestirala usprkos tim smetnjama.

Ovaj „lud dakle genijalac“ stereotip je opasan. Bez obzira na to koliko smo uspješni ili neuspješni, koliko nas doživljavaju kao inteligentne ili neinteligentne, postoji rizik da se naš poremećaj više neće smatrati kao poremećaj ako svi ostali misle da on nosi nešto pozitivno, što također doprinosi stigmatiziranju. Negiranje postojanja bolesti, ili još gore, prihvaćanje bolesti kao nečeg poželjnog, ne pomaže ni na koji način ljudima koji od nje zaista pate.

Za razliku od podsvjesnih predrasuda, koje postoje i u znanosti, inženjerstvu i matematici, mentalne bolesti ne diskriminiraju te pogađaju ljude svih dobi, u svim područjima svijeta i u svim društvima. U stvarnome svijetu, neki znanstvenici imaju psihičkih poteškoća, ali ne svi. Vjerovali ili ne, i znanstvenici su obični ljudi i ulaze u ukupne brojke koje nam govore koliko je oboljelih.

Ako imate nekih psihičkih smetnji, trebali biste potražiti pomoć, a ako poznajete nekoga tko pati od njih najgore što mu možete reći je: „Ništa strašno, pa svi su genijalci bili pomalo ludi“. To je kao da nekome sa slomljenom nogom kažemo da će samo proći i da posjet liječniku nije potreban.

Izvor: TheGuardian

1. Branislav Mihaljev

studeni 5, 2014 kod 12:40 am

A ima tu i malo one priče o delu kad čovek ostari pa mu zaista ne štima sve u glavi.

2. aaa

prosinac 4, 2014 kod 9:56 pm

>>>Pojavljuje se još i u starim filmovima kao što je Frankenstein (1931) Jamesa Whalesa u kojem je dobroćudni liječnik<<<
    – američko-britansko-hrvatski naučni pristup i osnov čitavoj medicini
    – a "star wars" filmovi
    – isto tako a-b-h naučni pristup i osnov čitavoj kosmologiji, svemiru, kvantnoj mehanici i tako dalje
    Interesatno je to šta je čovjek u stanju da sam sebi smisli i još da mu istina to bude.
    No problem ali životna istina.