Što da ljudi nikada nisu sletjeli na Mjesec?

Foto: Pixabay

Planete i mjeseci

Što da ljudi nikada nisu sletjeli na Mjesec?

Prije nešto više od 50 godina, NASA je postigla monumentalni uspjeh kada je čovjek prvi puta dotaknuo površinu Mjeseca. Amerikanci su proslavili obljetnicu ovog trijumfa.

Pa ipak, što da se to veliko postignuće nikada nije dogodilo? Što bi moglo izazvati takav ishod, i kako bi bilo živjeti u alternativnoj povijesti u kojoj ljudi nikada nisu sletjeli na Mjesec?

Povjesničari nisu uvijek naklonjeni hipotetskim situacijama, pogotovo onim za koje nemaju podataka. Dakle, kada je Live Science predstavio ovu špekulativnu temu bivšem glavnom povjesničaru NASA-e Rogeru Launiusu, imao je puno pitanja. Iscrpljujući jednu po jednu mogućnost, Launius je najprije nacrtao potencijalnu povijest u kojoj se utrka na mjesecu nikada nije dogodila. Natjecanje u hladnom ratu sigurno je bilo važno, kako SAD-u, tako i Sovjetskom Savezu koji su oboje htjeli pokazati svoju superiornost u znanosti i tehnologiji. Ali, da je Dwight Eisenhower bio u Bijeloj kući početkom 1960-ih, čini se da bi njegov odgovor na Sovjetsko uspješno lansiranje u svemir, Jurija Gagarina, bio drugačiji od onoga predsjednika Johna F. Kennedyja, rekao je Launius. Eisenhower je sigurno podržavao NASA-u, koja je stvorena za vrijeme njegove administracije 1958. “Ali proveo je šezdesete godine žaleći se kako NASA troši vrijeme na odlazak na Mjesec, govorio bi kako trebamo učiniti nešto drugo”, rekao je Launius. “Mislim da njegov odgovor ne bi bio: ‘Idemo na Mjesec.”

Eisenhower, nagađa Launius, možda bi umjesto toga potrošio ogromne svote novca, koje je program Apollo pojeo, negdje drugdje, vjerojatno pojačavši vojnu snagu Sjedinjenih Država, i kao rezultat možda slijetanja na Mjesec ne bi bilo.

Što je s drugom mogućnošću – što da je SAD pokrenuo program Apollo, a onda dijelom odustao?

Postoje dokazi da je takav scenarij bio vjerojatan, kazao je Launius. Ispitivanja javnog mnijenja provedena tijekom 1960-ih pitala su ljude koja je zemlja pobjednica u svemirskoj trci: SAD ili Sovjetski Savez. Većina ljudi su rekli kako Sovjeti pobjeđuju.

“Ali to se mijenja 1965. godine”, rekao je Launius, točno u vrijeme kad je program Blizanci počeo slati astronaute u orbitu.

Kennedy je postavio taj cilj slijetanja na Mjesec prije kraja šezdesetih godina, kao što se može čuti u njegovom čuvenom “mjesečevom govoru” na Sveučilištu Rice u Teksasu 1962. godine. Kennedyjevo ubojstvo potaknulo je njegovog nasljednika, Lyndona Johnsona, da oda počast pokojnom predsjedniku, navodi NASA.

Apollo program je bio i enormno skup, te je na vrhuncu programa potrošio 5,3% saveznog proračuna, što je ekvivalent 104 milijarde USD, prema današnjim uvjetima, napisao je Launius u radu. (NASA-in stvarni proračun za 2018. godinu bio je 20,7 milijardi USD.)

Johnsona je posebice zanimalo trošenje novca na njegov rat protiv siromaštva nego na utrku na mjesecu, a Launius je rekao da je predsjednik mogao reći: “Kriza je prošla. Ne moramo se žuriti sa slijetanjem na Mjesec. Što ako to učinimo do 1980. ili kasnije? ” Možda u tom alternativnom svemiru Sjedinjene Države nikad ne bi stigle na Mjesec.

Čvrsta konkurencija

Posljednji hipotetički scenarij u kojem Amerikanci gube svemirsku utrku Sovjetima najmanje je vjerojatno, rekao je Launius. Iako je Sovjetski Savez imao mjesečev program, mnogi su u tadašnjoj američkoj obavještajnoj zajednici znali da to ništa od togs, rekao je Launius.

Ruske rakete upućene na Mjesec doživjele su gotovo neprekidne neuspjehe do 1974., rekao je Launius, dugo nakon što je SAD sletio na površinu Mjeseca. Launius se prisjetio da je nakon završetka hladnog rata i ruski svemirski stručnjaci započeli surađivati s NASA-om, jedan od njih priznao je Launius-u da misli da će SAD možda imati sreće s Apollom 11.

“Ali kad smo vidjeli slijetanje Apolla 12, tada smo uistinu shvatili da smo potonuli “, rekao je rus Launiusu.

Apollo 12 bilo je precizno slijetanje, koji se približavao nekoliko stotina metara jednom od svemirskih letjelica Surveyor koji je probio trag do Mjeseca. Sovjeti su pogledali taj silazak i pomislili: “Nema šanse da bismo mogli nešto takvo učiniti”, rekao je Launius.

Tragedija u svemiru

Jedna konačna mogućnost mogla je dovesti do ukidanja pobjedonosnog slijetanja i povratka na mjesec: tragični događaj, poput smrti posade na Mjesecu. Čak i pod tako groznim scenarijem, rekao je Launius, ne misli da bi utrka za slijetanje na Mjesec završila.

“Svakako, bila bi stavljena na čekanje, ali to je ne bi zaustavilo”, rekao je.

Stravični događaji zadesili su program Apollo prije uspješnog slijetanja Apolona 12, počevši od požara na Apollo 1, koji je ubio tri člana posade tijekom misije na terenu. NASA-a je tada izjavila:” Ovi hrabri astronauti neće uzalud umrijeti “, rekao je Launius.

Ipak, kako bi danas bilo da čovječanstvo nikad nije sletjelo na Mjesec?

Launius je rekao da je malo vjerojatno da bi današnja tehnologija bila manje razvijena u takvoj situaciji. NASA zapravo nije stvorila nekakve spinofe iz programa Apollo, poput Tanga i Teflona, prema Nacionalnom muzeju zraka i svemira. Pokušaj određivanja kako bi izgledale stvari “da se nikada nismo bavili svemirskim letom … ne može se zaista utvrditi, ali očito je da bi bile posve drugačije”, rekao je muzej.

Za Launiusa, najveća promjena vjerojatno bi bila u tehnologiji svemirskih letova.

Očito je da je program Apollo uzeo jedan od krajnjih ciljeva i da ga je značajno napredovao. Možda da se to nije dogodilo, NASA bi umjesto toga izgradila svemirsku letjelicu za višekratnu upotrebu poput svemirskog šatla, a potom svemirske stanice. Možda bi se ljudi sada kretali na Mjesec u ovom alternativnom roku. Dakako, da nikad nismo sletjeli na Mjesec, ljudi u svemirskoj zajednici bi se klali da to učine sada, rekao je Launius. Ali bez hladnog rata, moguće je da politički nagon ne bi postojao. “Da li bi predsjednik ustao i rekao:” Moramo to učiniti “, sumnjam u to. Ali svemirski ljudi bi to definitivno rekli.”