Neuroznanost

Stop hladnoći: znanstvenici uspjeli „ugasiti“ osjećaj hladnoće

Neuroznanstvenici sa Sveučilišta South California uspjeli su uspješno kontrolirati osjećaj hladnoće identificirajući osjetilnu mrežu neurona u koži zbog kojih osjećamo hladnoću.

Koliko god to dobro zvučilo,  osjet za hladnoću, kao i onaj za toplinu i bol, je tu da nas zaštiti. Ako jednog dana izmisle lijekove koji bi djelovali tako da umanje osjet hladnoće to ne znači da možete popiti tabletu i otići bez jakne van na -20 stupnjeva.

David McKemy, asistent neurobiologije na USC-u, je sa svojim timom došao do zanimljivog otkrića. Naime, uspjeli su na miševima selektivno „ugasiti“ sposobnost da osjete hladnoću. Iako su postigli da ne osjećaju hladnoću, osjet topline i dodira je i dalje bio prisutan.

U prethodnom radu, McKemy je otkrio poveznicu osjeta hladnoće i proteina TRPM8, senzora za nisku temperaturu u neuronima u koži.
U posljednjem istraživanju uspjeli su izolirati neurone koji vrše istiskivanje TRPM8 proteina, što im je omogućilo da testiraju način na koji te stanice obavljaju svoju funkciju.

Koristeći se posebnim software-om za praćenje reakcija kod miševa testirali su dvije skupine, normalne miševe i one kojima su izolirali ciljane neurone. Testiranje su proveli na površini koja se sastojala od zona s različitim temperaturama od 0 do 50 Celzijevih stupnjeva. Miševi su se mogli slobodno kretati po površini.
Znanstvenici su uočili da miševi koji imaju izolirane TRPM8 neurone ne osjećaju hladnoću, no i dalje reagiraju na toplinu. Kontrolna skupina miševa se većinom zadržavala na dijelu koji je imao oko 30 Celzijevih stupnjeva i izbjegavali su hladnija i toplija područja. Miševi bez osjeta za hladno su izbjegavali vruće dijelove dok im hladni dijelovi nisu smetali iako bi bili bolni i potencijalno opasni za njih.

U testiranju snage hvata, osjeta dodira i koordinacije kao što je održavanje ravnoteže na štapu dok se on rotira, nije uočena razlika između kontrolne skupine miševa i one skupine koja nema neurone koji vrše istiskivanje TRPM8 proteina.

Znanstvenici se nadaju da će boljim razumijevanjem načina na koji osjećamo hladnoću, toplinu i bol, uspjeti razviti tretmane koji bi bili bezbolni i pomogli pacijentu da što lakše podnese liječenje.

„Problem s ublaživačima boli jest taj da oni samo smanjuju upalu, koja može biti samo jedan od razloga zbog kojih osjećamo bol. Ponekad nam u potpunosti oduzmu osjet, što često nije poželjno. Jedan od naših ciljeva je napraviti put lijekovima koji će moći utjecati na točno određeni osjet boli, bez da čine pacijente potpuno utrnulima“, zaključio je McKemy.

Izvor: University of Southern California

1. Boris Adžaip

veljača 25, 2013 kod 10:35 am

koja glupost 😀

2. Lana Kovačić

veljača 25, 2013 kod 10:41 am

zašto bi ga gasili uopće, on je upozorenje, koji je smisao da se smrznemo do smrti , ali hej barem se osjećamo ok dok se to događa

3. Edi Kilkenny Krajinović

veljača 25, 2013 kod 10:42 am

super 🙂 idemo se prehladit, a da ni ne znamo 🙂

4. Zeljko Extrem

veljača 25, 2013 kod 10:46 am

sad mi je odma toplije:))

5. Zoran Sevo

veljača 25, 2013 kod 10:54 am

baš me zanima koje droge koriste ti naučnici

6. Milan Franc

veljača 25, 2013 kod 10:59 am

k´o da prebrikaš termoindikator na kileru …

7. Goran Troha

veljača 25, 2013 kod 11:00 am

Aaaa da naprave robote od nas? 🙂 Zanimljivo, ali totalno neprirodno…

8. Daniela Dunat

veljača 25, 2013 kod 11:07 am

Koliko sam shvatila, u članku ne piše da je težnja proizvesti farmakologiju koja će biti korištena za manipulaciju osjetima tipa izlaska na -20 C bez odjeće, a da čovjek ne osjeća hladnoću, pa umre nesvjesan. Ono što žele jest eliminirati opću obamrlost šireg područja prilikom zahvata i terapeutskih liječenja. Ako će napredovati u smislu da današnja spinalna anestezija bude ostvariva bez popratnih nuspojava, a operacije će se obavljati na razini veće svjesnosti, onda je to pozitivan iskorak.

9. Ivana Kali

veljača 25, 2013 kod 11:47 am

lipo je vidit da ima i onih koji procitaju clanak , a ne samo naslov

10. Simon Pavelić

veljača 25, 2013 kod 12:41 pm

Super, bar cu na grijanju ustedit.

11. Jasmin Mehičić

veljača 25, 2013 kod 3:29 pm

to je pamet, ni ne osjećaš da ti je hladno a smrzneš se!

12. Gos´n Džoni