Arheologija i paleontologija

Studenti otkrili novu vrstu dinosaura grabežljivca u Unutrašnjoj Mongoliji

Novu vrstu dinosaura, rođaka poznatog Velociraptora, otkrili su u Unutrašnjoj Mongoliji dva studenta na postdiplomskom studiju. Iznimno dobro očuvan dinosaur, nazvan Linheraptor exquisitus, prvi je gotovo potpuni kostur svoje vrste pronađen u pustinji Gobi od 1972. i pomoći će znanstvenicima da otkriju kako su izgledale druge vrste dinosaura, koje su s njime bile u bliskom srodstvu.

Linheraptor dolazi iz porodice Dromaeosaurida, mesoždera teropoda i živio je u kasnoj kredi. Uz Linheraptora i Velociraptora, u dinosaure teropode spadaju i karizmatični mesožderi poput Tyrannosaurus rexa. Dva studenta na postdiplomskom studiju, Michael Pittman s UCL-a (University College London) i Jonah Choiniere sa GWU-a (George Washington University), pronašli su za vrijeme terenskog projekta u Unutrašnjoj Mongoliji u Kini dinosaura koji se isticao na površini stijene. Njihovo je istraživanje objavljeno online u magazinu Zootaxa.

“Jonah je vidio kandžu koja je virila iz površine litice. Pažljivo ju je odstranio i predao ju meni. Proučavali smo obilježja u tišini, ali on je želio da ja prvi prosudim o vrsti. Rekao sam mu da je kandža pripadala dinosauru mesožderu, a kad se on složio bio sam iznenađen što nas nitko u Londonu nije čuo kako vičemo”, rekao je Michael Pittman, koji je na postdiplomskom studiju na Odsjeku za zemaljske znanosti UCL-a, jedan od dvojice ljudi koji su otkrili dinosaura.

“Želio sam otkriti dinosaura još otkako sam bio dijete i nikada nisam odustao od te ideje. Zadivljujuće je što je moj prvi nalaz rođak Velociraptora. Tema mog doktorskog rada evolucija je biomehanike repova dinosaura, ali omiljeni su mi dinosauri mesožderi i moja su specijalnost”, dodao je.

Sa približno 2.5 metra i 25 kilograma, znanstvenici vjeruju da je Linheraptor bio brz, okretan grabežljivac koji se hranio malenim rogatim dinosaurima koji su bili u srodstvu s Triceratopsom. Poput drugih dromeosaurida, imao je velike “ubojite kandže” na nogama, koje je možda koristio da zarobi plijen. Unutar porodice Dromaeosaurida, Linheraptor je u najbližem srodstvu s drugom, nedavno otkrivenom vrstom Tsaagan mangas. Linheraptor se razlikuje od svih drugih dromeosaura zbog trokutaste udubine ispred očne šupljine zvane antorbital fenestra, što je prostor u lubanji koji su zauzimali sinusi. Kod Linheraptora ova trokutasta udubina podijeljena je u dvije šupljine – od kojih je jedna posebno velika.

“Ovo je zaista divan fosil u kojem je dokumentiran prijelazni stadij u evoluciji dromeosaurida”, rekao je dr. Xu Xing, profesor paleontologije na Institutu za paleontologiju i paleoantropologiju kralješnjaka. Linheraptor je pronađen u Wulansuhai formaciji, dijelu skupine crvenih pješčenjačkih stijena u Unutrašnjoj Mongoliji, za vrijeme terenske ekspedicije istraživača 2008. To je peti dromeosaurid pronađen u ovim stijenama, koje su poznate po tome što su kosturi pronađeni u njima iznimno očuvani i cjeloviti.

Istraživanje je provedeno kao dio projekta istraživanja Unutrašnje Mongolije (Kina) koja je analogan, ali manje istražen ekosistem kasne krede nego Vanjska Mongolija. Istraživanje je financiralo Geološko istraživačko društvo Londona, Nacionalna znanstvena zaklada SAD-a i sveučilište George Washington.