FOTO: Indiana University

Energija i gorivo

Stvoren ‘nanoreaktor’ za proizvodnju vodika iz vode

p22-hyd enzim

Unatoč činjenici kako nafta danas zauzima najvažnije mjesto u energetskoj slici našeg planeta, ako se pita znanstvenike s Indiana University, dotičnu bi u nadolazećim godinama napokon trebale zamijeniti gorive ćelije temeljene na vodiku. Naime, tim pod vodstvom prof. Trevora Douglasa uspio je sintetizirati iznimno efikasan nanomaterijal koji služi kao katalizator pri izdvajaju vodika iz vode.

Riječ je o modificiranom enzimu zaštićenom unutar proteinske ovojnice bakterijskog virusa, što mu daje 150 puta veću efikasnost od nezaštićene inačice enzima. Sam enzim, nazvan hidrogenaza, nastaje kombiniranjem genetičkog materijala uzetog iz dva gena bakterije Escherichia coli te potom biva umetnut u zaštitnu ovojnicu virusa bakteriofag P22. Pritom je riječ o genima hyaA i hyaB, koji su od ključne važnosti u procesu kodiranja enzima hidrogenaze.

„U osnovi, kombinirali smo virus koji ima sposobnost stvaranja ogromne količine genetičkog materijala s jedne strane, s osjetljivim enzimom koji ima izvanredno svojstvo stvaranja vodika. Tako smo u konačnici dobili česticu-virus s karakteristikama iznimno naprednog katalizatora u proizvodnji vodika”, izjavio je prof. Douglas.

Proces oslobađanja enzima iz zaštitne kapsule bakteriofaga P 22 (FOTO: Indiana University)

Proces oslobađanja enzima iz zaštitne kapsule bakteriofaga P22 (FOTO: Indiana University)

Osim toga, sam proces proizvodnje novog biomaterijala, registriranog pod nazivom P22-Hyd, također je poprilično jednostavan. Naime, moguće ga je proizvesti kroz relativno lagan proces fermentacije na sobnoj temperaturi.

Još jedna prednost dotičnog jesu i manji troškovi njegove proizvodnje, kao i puno niža štetnost po okoliš od trenutno korištenih materijala u izradi gorivih ćelija, gdje posebno mjesto danas zauzima skupa platina. „Ovaj materijal usporediv je s platinom, uz iznimku kako je riječ o potpuno obnovljivom izvoru. Ne morate ga iskapati, već možete proizvesti ogromnu količinu na sobnoj temperaturi putem fermentacijske tehnologije, a i biorazgradiv je. Riječ je o ekološki vrlo prihvatljivom procesu koji u konačnici daje iznimno kvalitetan materijal”, otkrio je prof. Douglas.

Osim što služi pri cijepanju kemijskih veza unutar molekula vode, s ciljem stvaranja vodika, P22-Hyd je u stanju raditi i u suprotnom smjeru, kombinirajući vodik i kisik u cilju dobivanja energije. „Riječ je o dvosmjernom spoju – moguće ga je iskoristiti bilo kao katalizator u proizvodnji vodika, bilo kao katalizator u gorivim ćelijama”, kaže prof. Douglas.

Međutim, istraživanje na P22-Hyd tek je počelo, budući da prof. Douglas i njegove kolege imaju u planu sintetizirati inačicu enzima koji bi mogao funkcionirati kao katalizator već pri jednostavnom izlaganju Sunčevom svjetlu, nasuprot trenutnoj metodi laboratorijske fermentacije. To bi u konačnici omogućilo uvođenje enzima u sustave napajane Sunčevom energijom, a time i otvorilo neslućene mogućnosti iskorištavanja energije Sunca i vode.

Izvor: Nature Chemistry

1. Vladimir Vlašić

siječanj 6, 2016 kod 7:43 pm

Sve me strah da će taj znanstvenik počinit “samoubojstvo” prije nego kaže kako je to napravio 🙁

2. Sead Ibrišagić

siječanj 6, 2016 kod 8:06 pm

A gdje će skladištiti vodik??? A kod udesa koliko auta leti u zrak…..

• Jovica Blagojević

siječanj 6, 2016 kod 8:52 pm

Upiši HHO generator. Vadi vodik samo kad auto radi. Imaš puno Njuškalo toga.

3. Dominik Tucić

siječanj 6, 2016 kod 8:38 pm

Vodik se ne proizvodi iz vode, on je već tamo 😛 jel, kužite

4. Jovica Blagojević

siječanj 6, 2016 kod 8:49 pm

Kad mi je pred deset godina kolega rekao da kupuje Seicento na vodik, reko ovaj se drogira gadno! Eto doveze on njega i stvarno auto na vodik. Teglica od krastavaca i žica od inoxa ali jačeg, čišćeg i kad auto radi dodaje smjesi vodik i auto ide na mješavinu vodika, benzina i zraka. Najsmješnije bilo jednom zvao dovezi mu vode! Osto bez vode! 🙂 Inače puno Njuškalo je bilo ovih HHO generatora tako da… Niš novo.

5. Ivo Zec Knezevic

siječanj 6, 2016 kod 8:50 pm

Otkrili Ameriku he he he.
    Pa celije za odvajanje Vodika kao i cjelokupni HHO set za postavljanje na vozila se mogu naruciti, cijena im je od 300$ za autumobile do 800$ za kamione.
    I u upotrebi su vec 10.godina.

6. Damir Pascuttini

siječanj 6, 2016 kod 11:30 pm

Da odleti morao bi imati odvojen spremnik vodika i kisika ali to ni nema te direktno izdvaja koliko mu potrebno…

7. Tomislav Primorac

siječanj 7, 2016 kod 8:16 am

Pa oko čega će se sad klat cijeli svijet na Bliskom Istoku?

• Nikola Primorac

siječanj 7, 2016 kod 4:51 pm

nafta i dalje vrijedi i klat će se oko nje, samo šta će se jedna količina klanja sa bliskog istoka preselit u druge dijelove svijeta koji lako mogu bit i oni di će se vodik koristit kao gorivo… klat će se oni još dugo ne brini :/

• Tomislav Primorac

siječanj 7, 2016 kod 5:34 pm

Ima vodika, ne treba se klat

8. Nenad Kirich

siječanj 7, 2016 kod 8:52 am

Sve 5, ali ne bi recimo Coca Cola kupovala šakom i kapom izvorfe vode po Balkanu u 90im i 2000im da to nije krucijalan resurs. Sad još da vodu trošimo kao dodatak gorivu?! Zvuči blesavo isto kao i bio dizel od uljane repice i solarni paneli na obradivim površinama. Cijelo se vrijeme pravimo blesavi kako bi produžili život motoru na unutarnje sagorijevanje, a imamo nuklearke koje možemo graditi i puniti njima baterije za aute. još nekako da se jače organizira dobivanje bio dizela od potrošenog ulja ili prikupljanje metana iz farmi i kanalizacije, ali trošiti vodu, ludost!

9. Antonio Barišić

siječanj 7, 2016 kod 8:58 am

imo novi i bolji generator na litri vode vozi 100 km na sat

10. Zenske frizure

siječanj 7, 2016 kod 9:25 am

Ovo je to sto se trazi! 😉

11. Daniel Jelcic

siječanj 7, 2016 kod 9:44 am

zimbabve

12. Vladimir Vlašić

siječanj 7, 2016 kod 1:27 pm

Dobro jel netko pročitao članak, ovo nije HHO generator, nego nekakva bakterija koja se ubaci u vodu i stvara se kemijska reakcija koja izdvaja vodik. Puno efikasnije od HHO generatora 😉

13. Martin Šarampovec

siječanj 7, 2016 kod 7:10 pm

Hho

14. Ivor Matic

siječanj 8, 2016 kod 5:00 pm

A što bi se od toga dalo dokazat…!?

Više u Energija i gorivo