Superkontinent Gondvana prošao je kroz ogroman pomak tijekom kambrijske eksplozije

Geografija i geologija

Superkontinent Gondvana doživio je rotaciju od 60 stupnjeva diljem Zemljine površine tijekom razdoblja ranog kambrija, kako vidimo iz novih dokaza koje je otkrila skupina geologa sa Sveučilišta Yale.

Gondvana je činila južnu polovicu Pangee, divovskog superkontinenta koji je činio kopnenu masu Zemlje prije razdvajanja u zasebne kontinente kakve možemo vidjeti danas. Studija objavljena u kolovoškom izdanju časopisa Geology ima implikacije za uvjete okoliša koji su postojali u ključnom razdoblju evolucijske povijesti Zemlje pod imenom kambrijska eksplozija, kad se brzo pojavila većina glavnih grupa kompleksnih životinja.

Skupina je proučavala paleomagnetske zapise bazena Amadeus u središnjoj Australiji, koji je bio dio prethodnog superkontinenta Gondvane. Na osnovi smjerova stare magnetizacije stijena otkrili su da je čitava kopnena masa Gondvane doživjela brz rotacijski pomak od 60 stupnjeva, kod kojeg su neke regije dostigle brzinu od najmanje 16 (+ 12/-8) centimetara godišnje, prije otprilike 525 milijuna godina. Za usporedbu, najbrži pomaci koje danas možemo vidjeti imaju brzinu od otprilike četiri centimetra godišnje.

Ovo je bila prva velika rotacija koju je Gondvana doživjela nakon što se formirala, kaže Ross Mitchell, znanstveni novak s Yalea i autor studije. Pomak je mogao biti ili rezultat tektonike ploča (zasebnog kretanja kontinentalnih ploča u međusobnom odnosu) ili pomicanja polova (true polar wander), kod kojeg se čvrsta kopnena masa Zemlje (sve do sloja tekuće vanjske jezgre na dubini od gotovo 3000 kilometara) rotira zajedno u odnosu na rotacijsku os Zemlje, mijenjajući lokaciju geografskih polova, kaže Mitchell.

Rasprava o ulozi pomicanja polova protiv tektonike ploča u definiranju pomicanja kontinenata na Zemlji u znanstvenoj je zajednici prisutna desetljećima, kako se prikuplja sve više i više dokaza, kaže Mitchell. U ovom slučaju, Mitchell i njegova skupina sugeriraju da su stope pomicanja Gondvane premašile stope normalne tektonike ploča koje proizlaze iz zapisa iz proteklih nekoliko stotina milijuna godina. „Ako je pomicanje polova uzrokovalo ovaj pomak, to ima smisla. Ako je pomak uzrokovan tektonikom ploča, morat ćemo smisliti neko prilično novo objašnjenje.“

Što god ga je uzrokovalo, veliki pomak za sobom povlači neke velike posljedice. Kao rezultat rotacije, područje današnjeg Brazila naglo bi se pomaklo iz područja u blizini južnog pola u tropsko područje. Takvi veliki pomaci kopnene mase utjecali bi na okolišne faktore kao što su koncentracije ugljika i razina mora, kaže Mitchell.

„Tijekom ranog kambrija događale su se dramatične promjene okoliša, upravo u isto vrijeme kad je Gondvana prolazila kroz ovaj veliki pomak“, kaže on. „Osim za naše shvaćanje tektonike ploča i pomicanja polova, to je moglo imati velike implikacije za kambrijsku eksploziju životinjskog svijeta u to doba.“Ostali autori ovog rada su David Evans i Taylor Kilian.

Izvor: Yale University