Izvor: HINA, Foto: Pixabay

Hrvatska u znanosti

Svemir će se skupiti: Hrvatski fizičari svemir vide drugačije

Model cikličkog svemira, koji je alternativa modelu Velikog praska, već se javljao kroz povijest, ali tek sada su ga dvojica hrvatski fizičara obradila kao potpuni fizikalni model

Dvojica mladih hrvatskih fizičara Petar Pavlović i Marko Sossich objavila su članak u prestižnom znanstvenom časopisu Physical Review D u kojemu propituju mogućnost novog kozmološkog modela svemira koji bi bio alternativa uvriježenom modelu Velikog praska.

U članku “Ciklička kozmologija u modificiranoj gravitaciji” Petar Pavlović, znanstveni novak na Sveučilištu u Hamburgu (ujedno i zaposlenik na znanstveno-istraživačkom centru DESY u Hamburgu) i Marko Sossich, znanstveni novak na zagrebačkom FER-u, zavodu za primijenjenu fiziku, propituju mogućnost modela cikličkog svemira.

Riječ je o konceptu koji se više puta javljao kroz povijest, ali nikada do sada nije obrađen kao potpun fizikalni model. U svom modelu Pavlović i Sossich objasnili su dinamiku prostor-vremena i materije od početka ovog svemirskog ciklusa do današnjeg stadija te predvidjeli u jednom trenutku ponovno skupljanje koje će voditi do novog ciklusa.

Članak je objavljen u časopisu Physical Review D koji objavljuje Američko fizikalno društvo (APS) i odlikuje ga strog i detaljan proces recenzije te visok faktor utjecaja (impact factor) u području fizike elementarnih čestica, teoriji polja, gravitaciji i kozmologiji.

Vijest o uspjehu dvojice mladih hrvatskih fizičara Hini je proslijedio fizičar Andrej Dundović, zaposlen na Institutu za teorijsku fiziku Sveučilišta u Hamburgu.

“Ono što bi sigurno bilo interesantno široj publici je to da takav kozmološki model s filozofskog aspekta umanjuje mogućnost za tzv. ‘početak svega’ što su teorije poput Velikog praska ostavile na tumačenje religijama, a religije taj događaj interpretirale kao stvaranje svijeta. Ovo je i jedan od rijetkih doprinosa hrvatskih znanstvenika objavljenih u najprestižnijim časopisima na području kozmologije”, ističe Dundović.

hrvatska u znanosti

1. Munir Husicic

lipanj 16, 2017 kod 7:38 pm

2. Grey Wolf

lipanj 16, 2017 kod 7:44 pm

Samo se crno gleda u Hrvatskoj 😛

3. Selver Burekovic

lipanj 16, 2017 kod 7:52 pm

Zar se nece sam pocupati u vjecnom rastezanju?…. Make up your mind

4. Dejan Šušak

lipanj 16, 2017 kod 8:15 pm

Crna rupa na vidiku. Vidi se samo iz hrvatske

5. Ćato Sad

lipanj 16, 2017 kod 8:41 pm

Nista cudno u kuranu bog. Kaze da je svemir dila jedna cjelina pa ga je raskomadao.to jest naucni prasak .i kaze da ce ga ponovo vratiti u jedno bice smotan kao list papira jer kada to nastupi docice do suprotne rotacije u kosmosu to jest motanja. A mi cemo to znati kada sunce sa zapada izadje .svenam je objasnjeno i bilobi za nauku i naucnike da se malo vise upute u boziju knigu radi lakseg i tacnog istrazivanja. Svaki musliman koi je molo izucavao zna o tome mnogo vise.

• Alen Muratović

lipanj 16, 2017 kod 9:23 pm

kuran? daj molim te osvjesti se

• Ivan Žignić

lipanj 16, 2017 kod 10:31 pm

Je si ti zajebavaš, ili vjeruješ u te pizdarije?

• Ćato Sad

lipanj 16, 2017 kod 10:54 pm

Naravno da vjerujem zar mislite da onaj ko je svega toga tvorac. Nije to covjeku sazeto i jednostavno objasnio a i opisao mu kao na dlanu .stvar je svatanja razumjevanja istine .potrosice ogromne novac angazovati ce naucnike nauku i na kraju doci do ove cinjenice koja vec ima napisana. Covjek uvjek bira tezi i duzi put. Uzrok jednostavan nece da vjeruje niti da razmislja. A neke komentare razumjem ne zamjeram jer nepoznavanje i neznanje je uzrok pog svatanja

• Matijas Jurković

lipanj 17, 2017 kod 12:28 am

Da je Bog piso te knjige(Kuran,Bibliju) možda bi i povjero al pisali su idioti koji nemaju poima o životu…..

• Aky Car

lipanj 17, 2017 kod 3:55 am

Pa mozda je bog govorio tim idiotima sto da pisu xD

• Tomislav Vlašić

lipanj 17, 2017 kod 7:16 am

Super je meni sta ti vjerujes u to, to je tvoje vjerovanje, Ali ja ti sad moram reci da je nemoguce da se sunce zaustavi i okrene na drugu stranu planete, jer bi mi idalje isli za suncevom gravitacijom i opet bi sunce izlazilo na istom mjestu jer ne okrece se sunce oko nas nego mi oko sunca. Da sunce izade na drugu stranu nasa planeta bi morala stati i okrecati se u suprotnom smjeru, a kada bi stala vjerovatno bi ispali iz okretanja,zato sta bi sunce nastavilo svojim tokom, a mi bi zavrsili bog zna gdje.. Sve planete bi se slupale, mjesec bi isto poletio ca zbog nase iznenadne stanke haha

• Ćato Sad

lipanj 17, 2017 kod 8:16 am

U svakom slucaju treba podrzavati ljude koi proucavaju. A ova cinjenica je moguca jer kosmos je sada siri i razmotava. Ali do odredjene tacke vremenskog trenutka to mi neznamo do kad ali kada nastupi suprotnarotacija cjelog univerzuma i nasa planeta i sunce i sve ce se suprotno okretati to jest poceti motati u jednu tacku gdje ce sve nestati materija a ostati opet nekakva antimaterija .jer bog kaze poput lista papira ce mo ga smotati.jednostavno uzmimo list p urolamo. Ipo anstajnovoj teoriji kosmos je poput lista papira nema nista da je suprotno naucnim otkricima. Naravno to je kraj kad nastupi .a sve je sa namjerom stvoreno i do roka odredjenog .netreba da se o tom brinemo svakako svi moramo ici onom ko svim tim upravlja .nezamisliva je tvrdnja da je sve aamo nastalo i da perfekno sve funkcionise .razmislimo ….

• Sabahudin Muniba Ćato

lipanj 17, 2017 kod 9:15 am

Treba to Bosancu malo da odleži u mozgu. Da bih on to svatijo ne zamaraj ljude naučnim i religjoznim teorijama. Da mu pričaš o pivu i jagnjetini možda bih te i svatili. To je pravo lice Bosne. Daleko su oni od nauke i religije.

• Vjeran Matičić

lipanj 17, 2017 kod 10:19 am

Ahahahaha jazavče, jel’ i Muhamedov put u raj na letećem konju znanstvena činjenica? Jbt kakvih pacijenata ima…

6. Vlad Zumra

lipanj 16, 2017 kod 8:56 pm

No kaj? Pa u NAŠEM svemiru nije niš’ čudno. Mamič, Bandič,Sanader, Vidošević, Pašalić, HDZ,…nisu krivi, sve pet. I zakaj onda sad dečki nebi bili u pravu?

• Mario Ljutic

lipanj 16, 2017 kod 9:02 pm

Odakle ri pravo spomi.jati te moralne vertikale hr drustva ti jedno mucko djubre 😀
      p.s. kad cemo na pivu 🙂

• Vlad Zumra

lipanj 16, 2017 kod 9:28 pm

Miram sad jedno vreme biti dobar 🙂 😉

7. Vlado Josic

lipanj 16, 2017 kod 9:05 pm

Potvrdili reis i kardinal.

8. Darinko Tadić

lipanj 16, 2017 kod 9:23 pm

Još 2011. godine u svojoj knjizi Abeceda života objasnio sam tu teoriju Svemira.

9. Adnan Nuhbegović

lipanj 16, 2017 kod 9:24 pm

Almasa Nuhbegović

10. Šoić Vlado Šoić

lipanj 16, 2017 kod 10:47 pm

I veš se skupi u vešmašini 😀

11. Matijas Jurković

lipanj 17, 2017 kod 12:26 am

Kod nas se sve skuplja nije ni cudo da se svemir počeo skupljat…

12. Mario Sraga

lipanj 17, 2017 kod 12:45 am

Teorija bez dokaza, isto ko religija, cista glupost na kvadrat, svemir se siri po svim mogucim podacima iz satelita u orbiti i sa zemlje, ubrzano se siri, jos uvijek ubrzava…

13. Aky Car

lipanj 17, 2017 kod 3:57 am

To je tako nebitno ionako nije nikakav zivot na zemlji

14. Vjeran Matičić

lipanj 17, 2017 kod 10:20 am

Zanimljiva hipoteza, na sreću netočna 😉

15. Ivan Kos

lipanj 17, 2017 kod 11:50 am

zdrav razum jasno govori da je zemlja je ravna a sve ostalo je hipotetska matematika koja nema veze s vezom, zato se ne nemože dokazat

16. Karo Kristinin

lipanj 17, 2017 kod 12:07 pm

Kakva drzava takve i teorije

17. Ivan Stipišić

lipanj 17, 2017 kod 12:12 pm

imamo nesto slicno i kod nas dole .zove se godisnja doba.znas ono..proljece, ljeto, jese,n zima..Stvarno ova teorija nema smisla ..;)

18. Vlatko Zeman

lipanj 17, 2017 kod 5:43 pm

Zanimljivo, ali ništa novo jer su već prije neki došli do sličnih zaključaka predstavljajući cikličnost skupljanja i širenja svemira kao “Božiji udasi i izdasi”.

Više u Hrvatska u znanosti