Zvijezde i Sunce

Svemir je gotovo prestao formirati nove zvijezde

Većina zvijezda koje će ikad postojati već je rođena, sudeći prema najopsežnijim promatranjima noćnog neba ikad provedenima.

Internacionalni tim astronoma, koristeći tri teleskopa – britanski infracrveni teleskop, Subaru teleskop na Havajima i veliki čileanski teleskop, proučavao je trendove formiranja zvijezda od najranijih dana postojanja svemira. Ekstrapolacija njihovih otkrića pokazala je da je polovica svih zvijezda koje su ikad postojale formirana prije 9 i 11 milijardi godina, a ostatak u kasnijim razdobljima.

Postoji nekoliko studija koje su proučavale određena vremenska razdoblja, ali različitost korištenih metoda u svakoj od njih onemogućila je  usporedbu nalaza i oblikovanje potpunog modela razvoja zvijezda tijekom čitavog životnog vijeka svemira.

Danas znamo da su mnoge zvijezde, uključujući i naše, vjerojatno nastale od prašine većih i starijih zvijezda od kojih su nastale supernove u najranije doba nakon nastanka svemira. Problem je u broju zvijezda koje je svemir iskoristio za rođenje novih zvijezda, u odnosu na broj zvijezda nastalih u kasnijem razdoblju jer je u jednom trenutku došlo do naglog pada broja novorođenih zvijezda.

Teleskopi su tragali za alfa-česticama koje emitiraju atomi vodika (obično ih nalazimo u formacijama zvijezda vidljivih u obliku svijetle crvene svjetlosti) diljem nebeskog prostranstva. Napravljene su snimke svemira definirane različitim vremenskim trenutcima – dvije, četiri, šest ili devet milijardi godina star svemir  – uzorak koji je 10 puta opsežniji od onih u dosadašnjim studijama.

Rezultati su jasno pokazali da je polovica svih zvijezda koje su ikad postojale u svemiru nastala prije više od 9 milijardi godina, a preostala polovica nakon tog perioda. Na mrežnoj stranici teleskopa Subaru voditelj i autor studije David Sobral sa Sveučilišta Leiden piše: “Nastanak novih zvijezda u svemiru kontinuirano opada tijekom posljednjih 11 milijardi godina i danas je taj broj tridesetak puta manji nego što je to bio na svom vrhuncu, prije 11 milijardi godina. Ako se ovaj trend nastavi, u svemiru neće postojati više od 5% zvijezda. Jasno je da živimo u svemiru u kojem dominiraju stare zvijezde. Sve akcije u svemiru dogodile su se milijardama godina ranije!”

Važno je i da ovo pruža mogućnost preispitivanja ranijih zbunjujućih nesklada između broja zvijezda koje možemo vidjeti i broja zvijezda koje bi svemir trebao kreirati. Prve generacije zvijezda bile su ekstremno velike, stotinama puta veće od našeg Sunca, i sagorjele su svoje gorivo velikom brzinom proživljavajući smrt supernove iz čijih su se razasutih diskova prašine kasnije stvarale zvijezde i planetarni sustavi.

Otkrića nam ukazuju na to da stopa stvaranja novih zvijezda usporava vrlo brzo nakon prve generacije od prije 9 milijardi godina. Otada je trebalo pet puta više vremena za rađanje istog broja zvijezda računajući za drugu polovicu perioda stvaranja zvijezda. Otkrića iz ostalih studija o stvaranju zvijezda koje su se koristile manjim brojem uzoraka ili različitim metodama, također se uklapaju u graf do kojeg je tim došao, što dodatno jača teoriju o “ranom vrhuncu, pa zatim rapidnom opadanju”. Studija je objavljena u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society i može se pročitati ovdje.

Na žalost, ovo izgleda kao da našem svemiru ponestaje daha. Studije predviđaju da ćemo za samo par milijardi godina možda vidjeti posljednju zvijezdu koja će ikad biti rođena. Ako ljudi požive toliko dugo, naravno.

Izvor:  Wired

1. Vesna Jakas

12 studenoga, 2012 u 11:09 am

Ili nam samo nove nisu (još uvijek) dostupne?

2. Darijo Knežević

12 studenoga, 2012 u 11:11 am

il su toliko udaljene,da njihova svjetlost jos nije dosla do nas?!?

3. Zeki Sp

12 studenoga, 2012 u 11:14 am

Ne vjerujem da je nešto konačno, pogotovo u svemiru za koji kažu da je beskonačan.

• Krešo

13 studenoga, 2012 u 6:24 pm

Nije! Samo je ljudska glupost beskonačna.

4. Darko

12 studenoga, 2012 u 12:16 pm

“Teleskopi su tragali za alfa-česticama koje emitiraju atomi vodika” – koja naučna besmislica, alfa čestica je jezgro helija bez elektrona, dakle 2 protona i dva neutrona. Prema tome, atom vodika ne moće emitirati alfa česticu, već samo beta česticu, što je ustvari elektron ili pozitron.

5. Pero Levanić

12 studenoga, 2012 u 11:17 am

Ni ja ne vjerujem u to…

6. Aleksandar Kreca

12 studenoga, 2012 u 11:18 am

“””Studije predviđaju da ćemo za samo par milijardi godina možda vidjeti posljednju zvijezdu koja će ikad biti rođena.”””

7. Aleksandar Kreca

12 studenoga, 2012 u 11:18 am

ovo je komedija od teksta

8. Marina Šimunović

12 studenoga, 2012 u 11:23 am

pa sto vi sve napisete boze dragi

9. Darko Špoljar

12 studenoga, 2012 u 11:23 am

“Teleskopi su tragali za alfa-česticama koje emitiraju atomi vodika” – koja naučna besmislica, alfa čestica je jezgro helija bez elektrona, dakle 2 protona i dva neutrona. Prema tome, atom vodika ne može emitirati alfa česticu, već samo beta česticu, što je ustvari elektron ili pozitron.

Vidi se koliko autor teksta (ne komentara) poznaje ono o čemu piše ili prevodi iz nekog drugog izvora.

10. Ignjo Sitarić

12 studenoga, 2012 u 11:29 am

Bit´ će materijala i za zvijezde poslije sudara galaksija.

11. Mario Miletić

12 studenoga, 2012 u 11:29 am

Evo teorija: zivimo na elektronu koji kruzi oko atoma stanice jednog stvorenja, materije kojeg cini nas svemir? S obzirom na nase poimanje vremena i ako je vecina zvijezda nastala izmedju 9 i 11 milijardi godina to je bio trenutak “rodjenja”? S obzirom na stagniranje nastanka zvijezda mozemo li govoriti o umiranju tog istog entiteta? A sto je izvan istog mislim da ne mozemo pojmiti. Teoriju temeljim na kretanju atoma u nasim stanicama, barem kako ih vidimo nakon sto ih bombardiramo fotonima.

12. Tomislav Milković

12 studenoga, 2012 u 11:34 am

I oni pričaju za cijeli svemir a ne znaju (barem službeno) ni bliže susjedstvo kako spada. Pa bolje gledat Star Trek realniji je od ovoga, tamo su svemir podijelili u kvadrante i nikad mu kraja, imaš samo orjentir odakle si dosao i točke koje poznaješ. A rub svemira, ako ga ima? A drugi, neotkriveni oblici zvijezda? A kojekakve anomalije i promjene koje jos nisu ni zamislili? Veliki zaključci male ljudske rase čija pisana povijest je mlađa od mamutove kosti

13. Ivica Tr Olovski

12 studenoga, 2012 u 11:43 am

*facepalm*

14. Ivica Tr Olovski

12 studenoga, 2012 u 11:44 am

/hide from news feed

No comment

15. Mila Firić Skejić

12 studenoga, 2012 u 11:50 am

kriza u svemiru..znači ni zvijezde se ne rade više…:)

16. ivanakali

12 studenoga, 2012 u 1:28 pm

17. Jadranka Lakicevic

12 studenoga, 2012 u 12:46 pm

E stvarno ste sada pretjerali sa svojim, navodnim dostignućima. Vjerujem da ste došli do izvjesnih zaključaka, od kojih mnogi i nisu tačni, jer stalno demantujete jedni druge, ali ovo je “preveliki zalogaj za vas” gospodo.

18. Marina Tot Đuričić

12 studenoga, 2012 u 1:01 pm

Nismo otišli dalje od Mjeseca, ali znamo što se događa izvan galaksije.. Tipično ljudski. Mene ovo podsjeća na crtić “Planet51″ koji počinje sa rečenicom:”Svemir je točno 800km širok!” 😀

19. Tomislav Gotal Gonzo

12 studenoga, 2012 u 2:51 pm

Zašto vrijeđate proslijeđivanje članaka… ako vam se ne sviđa, napustite “Znanost.com”

20. Amir Herac

12 studenoga, 2012 u 3:05 pm

nemoguce,trebalii bih vise razmisljati a manje gledati jer mi jos tako malo vidimo.

21. Mirza Elektro Bajrektarevic

12 studenoga, 2012 u 3:09 pm

Nije mi samo jasno, koje napisao, ovu glupost od članka.

22. Bruno Sičenica

12 studenoga, 2012 u 7:59 pm

Svemir je za našu svijest još uvijek “Ravna ploča” 😉

12 studenoga, 2012 u 8:59 pm

svršeno je !!! sedmi dan.

24. Edi Kilkenny Krajinović

12 studenoga, 2012 u 10:59 pm

“zanimljivo… dakle, svemir se konstantno širi(navodno), a rađa se sve manje i manje zvijezda… što bi značilo da bi u nekom dalekom vremenu svemir, šireći se, ostao bez zvijezda i bio potpuno prazan… dobra teorija” moj status od jučer 🙂

25. Svjetlana Omičević

13 studenoga, 2012 u 6:37 am

baš pregovaram na nebeskoj razini o nebeskoj državi;)ako budu ljudi dobri možda se i ovaj svijet kao i nebeski počme nanovo obnavljati;) toliko o rađanju novih nebeskih tijela;)

26. kems

15 studenoga, 2012 u 1:04 am

u svim razmatranjima se ignorise nesto o cemu ne znamo nista a predstavlja 96% ili cak i vise svemira…. tamna tvar…. postoje li “zvijezde” sacinjene od tamne tvari????

27. jajden