Foto: Pixabay/Izvor: IFL Science

Svemir

Svemirska putovanja imaju uznemirujuć učinak na mozak

Kada se govori o putovanju na Mars, govori se uglavnom o tome koliko su putovanje i slijetanje u sigurnim uvjetima tehnološki izvedivi, a tu je i onaj zeznut dio oko povratka. No čak i kad bismo nadvladali sve ove probleme, mogla bi postojati druga ograničenja kod putovanja na Mars i na udaljenije planete, a ona su prvenstveno vezana uz naša tijela. Jeste li se ikad pitali kako svemirsko putovanje utječe na mozak? Nije bezazleno.

Novo istraživanje je pokazalo da se mozak mijenja kada tijelo više nije pod pritiskom gravitacijske sile. NASA je dala ime sindromu VIIP (eng. visual impairment intracranial pressure syndrome), a opisuju ga simptomi od promjene vida do povećanog pritiska u glavi kada je tijelo u mikrogravitaciji, odnosno bestežinskom stanju.

Ovo je priličan problem za astronaute. Činjenica da i astronauti koji provode kraće periode na Međunarodnoj svemirskoj postaji pokazuju ove simptome znači da se radi o ozbiljnom problemu koji se mora uzeti u obzir kada se planiraju produžena svemirska putovanja. Zbog toga je NASA odredila da je otkrivanje uzroka sindroma VIIP apsolutni prioritet.

“Izlaganje svemirskoj okolini ima trajne utjecaje na ljude i koje jednostavno ne razumijemo”, rekla je Donna Roberst, neuroradiologinja koja već desetak godina proučava VIIP sindrom i suautorica ovog posljednjeg rada objavljenog u časopisu New England Journal of Medicine. “Iskustvo astronauta u svemiru mora se ublažiti kako bi sigurnija svemirska putovanja bila dostupna javnosti.”

Nakon testiranja provedenih na pacijentima na Zemlji u simuliranoj mikrogravitaciji (čitaj: 90 dana ležanja s glavom nagnutom prema dolje) i na 34 astronauta koji su se vratili s Međunarodne svemirske postaje nakon kraćih i dužih boravaka, Roberts je otkrila da mozak mijenja strukturu. Otkrila je da zbog neuroplastičnosti mozak u mikrogravitaciji mijenja svoj oblik, prilikom čega u ovim uvjetima dođe i do zgnječenja mozga na vrhu lubanje.

To dovodi do smanjenja količine likvora, cerebrospinalne tekućine koja okružuje i štiti mozak, a to može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema, poput sindroma VIIP. Potrebna su daljnja istraživanja kako bi se točno odredili ishodi ovih promjena. Na ovakva pitanja mora se pronaći odgovor ako ljudi žele na Mars, gdje bi astronauti bili izloženi mikrogravitaciji barem tri godine.

“Znamo da ova dulja putovanja uzimaju veliki danak astronautima i kozmonautima; no, ne znamo da li se različiti utjecaji na tijelo nastavljaju razvijati ili se stabiliziraju nakon nekog vremena provedenog u svemiru”, rekla je Roberts. “Ovo su pitanja na koja želimo odgovoriti, a osobito nas zanima što se događa ljudskom mozgu i njegovim funkcijama.”

1. Dom Harjač