Zvijezde i Sunce

Svemirski šišmiš – nakupina zvijezda u nastanku na Orionovoj periferiji

Delikatna maglica NGC 1788 nalazi se u mračnom i često zanemarenom kraju zviježđa Orion, otkrivena je u novoj fino nijansiranoj slici koju je ESO objavio danas. Iako je ovaj sablasni oblak prilično izoliran od Orionovih jarkih zvijezda, njegovi su snažni vjetrovi i svjetlo imali snažan utjecaj na maglicu, utjecali su na njen oblik i učinili je domom mnoštva mladih zvijezda.

Astronomi amateri diljem svijeta su upoznati s karakterističnim profilom zviježđa Orion. Malo njih zna za maglicu NGC 1788, nježno, skriveno blago skriveno samo nekoliko stupnjeva od jarkih zvijezda Orionovog pojasa.

NGC 1788 je refleksijska maglica čiji plin i prašina raspršuju svjetlost koju zrači mali klaster mladih zvijezda. Njen odsjaj je poprimio oblik sličan ogromnom šišmišu koji širi krila. Vrlo je malo zvijezda koje pripadaju ovoj maglici vidljivo na slici jer ih je većina zatamnjena prašinom koja ih okružuje. Najistaknutija, nazvana HD 293.815, je sjajna zvijezda u gornjem dijelu oblaka, neposredno iznad centra slike i naglašene tamne trake prašine koja se širi kroz maglicu.

Iako se NGC 1788 na prvi pogled čini kao izolirani oblak, motrenja, koja su obuhvatila polje iznad ovoga na ovoj slici, su otkrila da su svijetle, masivne zvijezde koje pripadaju velikoj zvjezdanoj grupaciji u Orionu, odigrale odlučujuću ulogu u oblikovanju NGC 1788 i potakleformaciju njenih zvijezda. One su također odgovorne za zapaljenje vodikovog plina u dijelovima maglice okrenute prema Orionu, što je rezultiralo crvenim, gotovo vertikalnim obodom vidljivim na lijevoj polovici slike.

Sve su zvijezde u ovom području ekstremno mlade, prosječno stare samo milijun godina što je treptaj oka u usporedbi sa Sunčevom starosti od 4,5 milijardi godina. Analizirajući ih u detalje, astronomi su otkrili da se ove “vrtićke” zvijezde mogu svrstati u 3 različita razreda: malo starije koje su locirane s lijeve strane ruba, mlade koje na desnoj strani čine sijajući klaster okružen maglicom, te najmlađe zvijezde još uvijek duboko učahurene u prašnjavim čahurama, dalje na desno. Iako se nijedna od najmlađih zvijezda ne vidi na ovoj slici jer ih prašina skriva, na desetke njih je otkriveno pomoću promatranja u infracrvenom spektru.

Ovaj raspored zvijezda, sa starijima bliže orionu i mlađima koncentriranim na suprotnoj strani, sugerira na val formacija zvijezda koji je započeo oko vrućih i masivnih zvijezda u Orionu te nastavio kroz NGC 1788 i nadalje.

Ova slika je snimljena pomoću Wide Field Imager na MPG/ESO 2.2-m teleskopom ESOve zvjezdarnice La Silla u Čileu.

Više u Zvijezde i Sunce