Svemir

“Svemirski svjetionici” bi mogli biti od velike pomoći astronautima

Znanstvenici na Internacionalnoj svemirskoj stanici tragaju za GPS alternativama koje bi bile od pomoći tijekom putovanja po dubokom svemiru.

Foto: NICER / NASA

Ostaci ugašenih zvijezda mogli bi jednog dana poslužiti kao orijentiri za autonomne svemirske letjelice.

Mornari već stoljećima za navigaciju koriste noćno nebo, ali te mogućnosti u svemiru nema, pa svemirska putovanja ovise samo o instrumentima koji u bilo kojem trenutku mogu prestati raditi.

Upravo zato znanstvenici na Internacionalnoj svemirskoj stanici tragaju za GPS alternativama koje bi bile od pomoći tijekom putovanja u dubokom svemiru. Umjesto da odaberu konstelacije satelita, znanstvenici preporučuju neutronske zvijezde, ostatke zvijezda koji su nastali nakon neke eksplozije, te ih već nazivaju “svemirskim svjetionicima”. Preciznije, stručnjaci tragaju za pulsarima (neutronske zvijezde promjera oko 10 kilometara koje brzo rotiraju), koji emitiraju X-zrake, slično kao što to svjetionici čine sa svjetlosti na Zemlji, piše Futurism.

Rendgenski teleskop NICER (Neutron star Interior Composition Explorer), koji je pričvršćen za vanjski dio svemirske stanice, već kreira GPS mape neutronskih zvijezda, a ideja koja predlaže da se ove zvijezde koriste za navigaciju dobila je ime “XNAV” . Koncept se već opisuje kao pouzdan, s obzirom na to da je u eksperimentu iz 2018. godine dokazano da bi ovakav sustav za navigaciju mogao funkcionirati i biti koristan autonomnim letjelicama.