Zvijezde i Sunce

Svjetla i tamna strana maglice u kojoj se formiraju zvijezde

Gum 19 smještena je u smjeru zviježđa Vela (Jedro) na udaljenosti od otprilike 22 000 svjetlosnih godina. Ime Gum 19 potječe iz publikacije (1955.) australskog astrofizičara Colin S. Guma. Ta publikacija bila je prvo ozbiljnije istraživanje takozvane HII (čitaj H2) regije u južnom dijelu neba.

HII se odnosi na vodikov plin koji je do te mjere ioniziran da vodikovi atomi gube svoje elektrone. Takve regije emitiraju svjetlost na dobro definiranim valnim duljinama (ili spektrima) te tako daju ovim kozmičkim oblacima njihov specifičan sjaj. Zaista, baš poput zemaljskih oblaka, oblici i teksture ove HII regije mijenjaju se kako vrijeme prolazi, iako se to događa tijekom eona, a ne pred našim očima. Trenutno, Gum 19 ima pomalo znanstveno-fantastični štih, izgled “raspukline u vremenu i prostoru” na ovoj slici, s uskim skoro vertikalnim sjajnim predjelom na sredini maglice. Gledajući u njega možete vidjeti sličnost s dvotonskim skalarom ili sa strijelom tamnog vrha.

Nova slika maglice Gum 19 snimljena je infracrvenim instrumentom zvanim SOFI, postavljenim na ESOv New Technology Telescope (NTT) koji se nalazi u La Silla opservatoriju u Čileu. SOFI je skraćenica za Son of ISAAC (sin od ISAACa), nazvan je po instrumentu ISAAC koji se nalazi na ESOvom Very Large Telescope opservatoriju u Paranalu sjeverno od La Sille. Promatranje ove maglice u infracrvenom spektru dopušta astronomima pogled kroz dijelove prašine.

Peć koja goni svjetlost u Gum 19 ogromna je, supervruća zvijezda zvana V391 Velorum. Svijetleći najsjajnije u plavom spektru vidljivog svjetla, V391 Velorumova površinska temperatura iznosi 30 000° Celzija. Masivna zvijezda ima temperamentnu narav i prema tome je kategorizirana kao varijabilna zvijezda. Svjetlost V391 Velorum može iznenadno fluktuirati zbog jake aktivnosti koja uključje izbacivanje tvari iz ljuske koja doprinosi sastavu i emisiji svjetlosti maglice Gum 16.

Zvijezde veličine poput V391 Velorum ne svijetle jako dugo žarko, a nakon relativno kratkog životnog vijeka od otprilike 10 milijuna godina ovi se titani rasprše u obliku supernove. Ove eksplozije, koje se privremeno mogu uspoređivati s čitavim galaksijama po intenzitetu svjetlosti, raznose zagrijanu materiju u okolni svemir, što može radikalno promijeniti boju i oblik maglice koja ih okružuje. Zbog toga smrtni hroptaji V391 Velorum mogu ostaviti maglicu Gum 19 neprepoznatljivom.

U susjedstvu ovog grčevitog supergiganta i dalje rastu nove zvijezde. HII regija označava mjesto aktivne zvjezdane formacije gdje se velike količine plina i prašine počinju urušavati zbog vlastite gravitacije. Za nekoliko milijuna godina – što je treptaj oka u kozmičkom smislu – ovi čvorovi materije koji se smanjuju s vremenom će doseći visoku gustoću u svojim središtima te potpaliti nuklearnu fuziju. Svjež izljev energije i stelarnih vjetrova ovih novorođenih zvijezda također će promijeniti plinoviti krajolik maglice Gum 19.

Izvor: European Southern Observatory