Bakterije i virusi

Svjetski znanstvenici tvrde: Širenje koronavirusa ima veze s vlagom u zraku prostorija u kojima boravimo

U kakvoj su vezi koronavirus i vlažnost zraka? Jesu li to zaista tek “nagađanja ludih znanstvenika”, kako govore neki, ili je riječ o znanstveno dokazanim zapažanjima koja bi najozbiljnije trebalo uzeti u obzir i pridržavati ih se ako želimo zaustaviti pandemiju?

Koronavirus i vlažnost zraka u prostorijama u kojima se nalazimo izgleda da su zaista povezani, ako je vjerovati znanstvenom radu objavljenom u stručnom časopisu Annual reviews of virology.

Riječ je o vrlo uglednom časopisu u kojem samo vrhunski stručnjaci jednom godišnje dobiju priliku napisati pregled ukupnog znanja o nekom području.

Ovaj konkretan rad planiran je za objavu tek u rujnu, no zbog važnosti teme već je sada objavljen u online izdanju i tako učinjen slobodno dostupnim svim zainteresiranim.

Autori ovog rada su ugledni znanstvenici s prestižnih sveučilišta i instituta: imunologinja Miyu Moriyama i Aikiko Iwasaki rade na Yaleu, a Walter Hugentobler dolazi sa Sveučilišta u Zürichu.

A to je tek dio njihovih titula i zvanja vezanih uz molekularnu, staničnu i razvojnu biologiju te primarnu zaštitu.

I što je to što nam poručuju Moriyama, Hugentobler i Iwasaki u svom znanstvenom radu?

Pozivaju se na epidemiološku studiju provedenu u 100 kineskih gradova koja je pokazala da svaki stupanj smanjenja relativne vlažnosti zraka povećava indeks transmisije COVID-19 za 0,02. A to je u skladu s pokusima provedenim na životinjama, koji su pokazali da podizanje vlažnosti s 20 na 50 posto, može prepoloviti transmisiju virusa gripe.

Autori u svom radu naglašavaju da je uz vanjsku vlagu, jako važno u obzir uzimati i vlažnost u grijanim prostorima. Naime, veliko istraživanje, provedeno u Americi, pokazalo je da je u sezoni grijanja relativna vlažnost zraka u stanovima i javnim zgradama manja od 24 posto, što jako pogoduje transmisiji virusa.

Foto: Annual reviews of virology

Ovaj podatak smatra se jednim od značajnih elemenata zbog kojeg respiratorni virusi imaju sezonski karakter. Naravno, do prijenosa virusa dolazi i u vlažnim i toplim uvjetima, no tada prijenos ne ide primarno preko zraka, već i na sve druge načine, preko predmeta i sl.

Zašto je suhi zrak problematičan?

Glavni je problem taj što on isušuje mukoznu barijeru, našu primarnu liniju obrane od virusnih infekcija. U normalnim uvjetima mukozna barijera funkcionira kao mreža koja “lovi” viruse i izbacuje ih izvan našeg respiratornog trakta.

Ako duže vrijeme udišemo suhi zrak, ta se barijera isušuje i postaje nefunkcionalna, pa virusi dobivaju pristup našim stanicama i mogu nas inficirati.

Moriyama i Hugentobler daju savjete za ograničavanje prijenosa respiratornog virusa zimi:

Vlažite zrak u zatvorenom prostoru kako biste održavali relativnu vlažnost sobe između 40 i 60 posto.

Redovno provjetravajte zatvorene prostore.

Nosite maske na licu kako bi nos bio topao i vlažan.

Koristite vitamin D kako bi nadoknadili njegov manjak uslijed kratkog dnevnog svjetla.

Spavajte više od sedam sati dnevno.

Perite ruke kako bi spriječili prijenos virusa indirektnim kontaktom.