Svjetski znanstvenici tvrde: Širenje koronavirusa ima veze s vlagom u zraku prostorija u kojima boravimo

U kakvoj su vezi koronavirus i vlažnost zraka? Jesu li to zaista tek “nagađanja ludih znanstvenika”, kako govore neki, ili je riječ o znanstveno dokazanim zapažanjima koja bi najozbiljnije trebalo uzeti u obzir i pridržavati ih se ako želimo zaustaviti pandemiju?

Koronavirus i vlažnost zraka u prostorijama u kojima se nalazimo izgleda da su zaista povezani, ako je vjerovati znanstvenom radu objavljenom u stručnom časopisu Annual reviews of virology.

Riječ je o vrlo uglednom časopisu u kojem samo vrhunski stručnjaci jednom godišnje dobiju priliku napisati pregled ukupnog znanja o nekom području.

Ovaj konkretan rad planiran je za objavu tek u rujnu, no zbog važnosti teme već je sada objavljen u online izdanju i tako učinjen slobodno dostupnim svim zainteresiranim.

Autori ovog rada su ugledni znanstvenici s prestižnih sveučilišta i instituta: imunologinja Miyu Moriyama i Aikiko Iwasaki rade na Yaleu, a Walter Hugentobler dolazi sa Sveučilišta u Zürichu.

A to je tek dio njihovih titula i zvanja vezanih uz molekularnu, staničnu i razvojnu biologiju te primarnu zaštitu.

I što je to što nam poručuju Moriyama, Hugentobler i Iwasaki u svom znanstvenom radu?

Pozivaju se na epidemiološku studiju provedenu u 100 kineskih gradova koja je pokazala da svaki stupanj smanjenja relativne vlažnosti zraka povećava indeks transmisije COVID-19 za 0,02. A to je u skladu s pokusima provedenim na životinjama, koji su pokazali da podizanje vlažnosti s 20 na 50 posto, može prepoloviti transmisiju virusa gripe.

Autori u svom radu naglašavaju da je uz vanjsku vlagu, jako važno u obzir uzimati i vlažnost u grijanim prostorima. Naime, veliko istraživanje, provedeno u Americi, pokazalo je da je u sezoni grijanja relativna vlažnost zraka u stanovima i javnim zgradama manja od 24 posto, što jako pogoduje transmisiji virusa.

Foto: Annual reviews of virology

Ovaj podatak smatra se jednim od značajnih elemenata zbog kojeg respiratorni virusi imaju sezonski karakter. Naravno, do prijenosa virusa dolazi i u vlažnim i toplim uvjetima, no tada prijenos ne ide primarno preko zraka, već i na sve druge načine, preko predmeta i sl.

Zašto je suhi zrak problematičan?

Glavni je problem taj što on isušuje mukoznu barijeru, našu primarnu liniju obrane od virusnih infekcija. U normalnim uvjetima mukozna barijera funkcionira kao mreža koja “lovi” viruse i izbacuje ih izvan našeg respiratornog trakta.

Ako duže vrijeme udišemo suhi zrak, ta se barijera isušuje i postaje nefunkcionalna, pa virusi dobivaju pristup našim stanicama i mogu nas inficirati.

Moriyama i Hugentobler daju savjete za ograničavanje prijenosa respiratornog virusa zimi:

Vlažite zrak u zatvorenom prostoru kako biste održavali relativnu vlažnost sobe između 40 i 60 posto.

Redovno provjetravajte zatvorene prostore.

Nosite maske na licu kako bi nos bio topao i vlažan.

Koristite vitamin D kako bi nadoknadili njegov manjak uslijed kratkog dnevnog svjetla.

Spavajte više od sedam sati dnevno.

Perite ruke kako bi spriječili prijenos virusa indirektnim kontaktom.

Život je crtež bez gumice za brisanje.

Više u Bakterije i virusi