Astronomija

Tajanstveni bljesak rendgenskih zraka u dalekoj galaktici zbunjuje znanstvenike

Astronomi su primijetili misteriozan bljesak rendgenskih zraka u galaktici udaljenoj 10.7 milijardi svjetlosnih godina.

Fenomen je otkrio NASA-in teleskop Chandra tijekom ‘najdubljeg’ slikanja roendgenskim zrakama, a znanstvenike zbunjuje činjenica kako se bljesak iznenada pojavi te potpuno nestane nakon samo jednog dana, prenosi Net.hr.

Sjajni blijesak, a onda brzo nestajanje

Stručnjaci smatraju da bi ovo mogao biti rezultat “potpuno novog tipa kataklizmičkog događaja”, s eksplozijom gama zraka.

Rendgenske su zrake otkrivene u listopadu 2014. NASA tvrdi da je izvor CDF-S iznenada eruptirao, te eksplodirao sjajem koji se povećao za čak 1.000 puta u samo par sati. A zatim je nakon jednog dana izblijedio ispod Chandrinog praga osjetljivosti.

Koristeći tisuće sati ranije prikupljenih podataka sa svemirskih teleskopa Hubble i Spitzer znanstvenici su uspjeli detaljnije odrediti izvor blijeska na malenu galaktiku udaljenu otprilike 10.7 milijuna svjetlosnih godina.

I, na samo par minuta, ovaj izvor rendgenskog zračenja bio je tisućama puta jači od svih zvijezda u toj galaktici.

Znanstvenici zbunjeni

“Od kada smo otkrili ovaj izvor, imamo teškoća s razumijevanjem njegovog porijekla”, kaže Franz Bauer s Papinskog katoličkog sveučilišta u Čileu. “To je kao da imamo puzzle slagaljku ali ne i sve potrebne komade.”

Znanstvenici su predložili tri osnovna objašnjenja ovog događaja od koja se dva odnose na veliki prasak gama zraka. To su eksplozije koje prouzrokuje kolaps ogromne zvijezde, ili spajanje neutronske zvijezde s drugom neutronskom zvijezdom ili crnom rupom.

Znanstvenici kažu kako bi izvor mogao ležati još dalje, s druge strane malene galaktike.

Ili bi se moglo raditi o crnoj rupi srednje veličine koja je upravo razbijala zvijezdu bijelog patuljka.

Moguć razlog – smrt zvijezde

“Niti jedan od ovih prijedloga ne slaže se u potpunosti s podacima koje imamo”, kaže suautor istraživanja Ezequiel Triester. “No s druge strane, rijetko smo ikada imali prilike vidjeti stvarne podatke predloženih mogućnosti, tako da ih još ne razumijemo najbolje.”

Unatoč tome što su promatrali ovo područje svemira dva i pol mjeseca posljednjih 17 godina, Chandra nikada više nije ugledao misteriozni izvor rendgenskih zraka.

A ništa slično nije uočeno niti na drugim dijelovima neba.

Iako su detektirali i drugi neobjašnjeni izvori rendgenskih zraka u eliptičnim galaktikama NGC 5128 i NGC 4636, ovaj konkretan izvor je oko 100.000 puta svjetliji.

Znanstvenici kažu kako je ovaj događaj vjerojatno povezan s uništenjem neutronske zvijezde, bijelog patuljka, ili zvijezde ogromne mase. Te da se to dogodilo u dosta maloj i mladoj galaktici, kao i da se vidio za vrijeme jako kratkog perioda.

1. Vlado Šoja Šoić

travanj 5, 2017 kod 2:03 pm

Poslije tuluma i ja imam bljeskove

2. Selver Burekovic

travanj 5, 2017 kod 3:16 pm

Jest njih tesko zbuniti 🙂

3. Munir Husicic

travanj 5, 2017 kod 3:30 pm

Čitao sam do podatka da je galaksija udaljena 10 700 000 000 svjetlosnih godina.

4. Ivan Večerin