Mikrobiologija

Tajna ledenih buba

Znanstvenici su na području Aljaske pronašli novu molekulu protiv smrzavanja, u bubi Upis ceramboides, koja tolerira smrzavanje i može preživjeti temperature niže od minus 73 stupnja Celzijeva. Razlika između ove molekule i drugih anti-freeze molekula u biološkom svijetu je u udjelu proteina.

Naime, za razliku od svih dosad poznatih anti-freeze molekula, koje su građene od proteina, novootkrivena molekula, nazvana xylomannan, uopće nema ili sadrži vrlo malo proteina. Sastavljena je od šećera i masnih kiselina i kao takva ima mogućnost boravljenja u drugim mjestima unutar stanica.

Brian Barnes, jedan od pet znanstvenika koji su radili na ovom projektu, tvrdi kako je otkriće ove nove molekule jako zanimljivo, upravo zbog njene drukčije strukture i sastava koji joj omogućavaju da funkcionira na drugačiji način i u drugim dijelovima stanice.

Na isti način na koji se formiraju kristali leda na sladoledu, ako ga ostavimo predugo u zamrzivaču, formiraju se kristali leda unutar stanica izvlačeći vodu iz njih te uzrokujući smrt. Cilj anti-freeze molekule je da spriječi formiranje kristala leda ili da ograniči takvo formiranje. Prevencija stvaranja kristala leda u stanicama omogućuje organizmima da prežive nezamislivo niske temperature. Neki insekti pak koriste ove molekule kako bi se oduprli smrzavanju superhlađenjem tako što sami spuste vlastitu tjelesnu temperaturu ispod temperature zaleđivanja bez da im se unutarnje tekućine zalede.

Todd Sfromo, jedan od suradnika na ovom projektu otkrio je kako se buba u pitanju u laboratoriju prvo smrzne na -28 stupnjeva Celzijusa te preživljava temperature do -75.5 stupnjeva. “Čini se paradoksalno da ovaj insekt, čija je strategija preživljavanja u ekstremno hladnim uvjetima upravo smrzavanje, posjeduje anti-freeze molekulu,” tvrdi Barnes i zaključuje kako je moguće da se ova molekula ugrađuje u membranu stanice, pošto su slične strukture, te na taj način održava integritet stanice i samog organizma.

Ostaju još mnoga otvorena pitanja, na primjer, kako zapravo funkcionira ova nova molekula i koliko je učestala u biološkom svijetu.

Više u Mikrobiologija