Foto: Pixabay

Astrofizika

Tehnologija detektiranja može pomoći astronomima pri pronalaženju planeta nalik Zemlji

Započeo je lov na zemljolike planete izvan našeg solarnog sustava. Od 1990-ih astronomi su uočili više od 450 ekstrasolarnih planeta – većinom veličine Jupitera – oko obližnjih zvijezda. Tehnološki napredak potiče potragu za manjim, stjenovitim planetima nalik Zemlji i vjerojatnim znakovima života.

Znanstvenik Don Figer s Rochesterovog instituta za tehnologiju razvija detektorsku tehnologiju koju je osmislio NASA-in Program za tehnološki razvitak i egzoplanetne misije, dizajniran da izravno opisuje i karakterizira egzoplanete. Dvogodišnji projekt rezultirat će mrežom detektora koji mogu izdržati zračenje u svemiru, brojati pojedinačne fotone ili pulseve svjetlosti, eliminirajući šum koji može prikriti slabiji signal, i karakterizirati egzoplanete unutar jedne trećine vremena koja je potrebna sadašnjim metodama.

“Ako možemo otkriti nešto puno brže, možemo i pretražiti puno više sustava”, ustvrdio je Figer, ravnatelj Rochesterovog detektorskog laboratorija i profesor na Fakultetu za znanost na RIT-u. “Trogodišnja misija postat će jednogodišnja i možemo otkriti tri puta više objekata u istom vremenu. To astronomi obično i vole raditi.”

Kako bi napravili ovaj “superdetektor”, Figer i njegovi kolege u Lincolnovom laboratoriju na Massachusetts institutu za tehnologiju prilagođavaju tehnologiju koju trenutno razvijaju za zemljanu primjenu, poput tridesetmetarskog teleskopa. Taj projekt, financiran od Moor fonda, podržava razvitak optičkih i infracrvenih megapikselnih detektora koji blokiraju šum. Obje institucije razvijaju detektorsku tehnologiju prvotno osmišljenu u Lincolnovom laboratoriju.

Primarni posao na RIT-u za NASA-in Program tehnološkog razvitka za egzoplanetne misije usredotočit će se na testiranju zračenja. Figerov tim razvija sustav koji će mjeriti detektorov rad u okolišu visokoenergetskog zračenja u svemiru. Znanstvenici iz Lincolnovog laboratorija izrađuju 256 x 256 pikselno polje. Svaki će piksel biti 25 x 25 mikrona, a svaki će detektor imati raspon od 0.63 x 0.63 centimetra.

“Cilj kod traženja egzoplaneta ovisi o pitanju na koje želimo odgovor. Ako želimo okarakterizirati planetarne sustave oko drugih zvijezda, onda vjerojatno trebamo otkriti puni maseni spektar egzoplaneta. Trenutno otkrivamo samo velike planete. Ako zamislimo da je pravi cilj potraga za životom, trebali bismo tražiti manje planete čija je veličina poput Zemlje”, rekao je Figer.

Od 1990-ih veliki plinoviti egzoplaneti otkrivani su pomoću Dopplerove pomaka. Znanstvenici mjere pomake u spektru i frekvenciji zbog gibanja zvijezda i planeta te tako određuju njihova svojstva. Nasuprot tome, koronografska tehnika opisuje egzoplanet blokiranjem zvjezdane svjetlosti. Okulacija, još jedna metoda pri istraživanju egzoplaneta, koristi sam planet za blokiranje zvjezdane svjetlosti, izvlačeći podatke iz slabljenja svjetlosti tijekom eklipse.

“Jedna od potencijalno najdramatičnijih primjena tehnologije koja blokira šum može biti u primjeni okulacije jer se tu zahtjeva brzo mjerenje u vrlo izričitim vremenskim intervalima”, nastavlja Figer. “Međutim, kad vršite brza mjerenja s detektorima, šum je veći. Za detektor koji blokira šum i detektira pojedinačne fotone, šum neće detektirati bez obzira na to koliko su brzo vršena mjerenja.”

“Smatram da će se ovo, ako bude uspješno, moći primijeniti na mnogim poljima”, dodaje Figer. “Posebice će postati novi standard za svemirsku astrofiziku.”

Izvor: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2010-07/riot-dtc072210.php