Zvijezde i Sunce

Teleskopi NASA-e otkrili uzorke vremenskih prilika na smeđemu patuljku

Astronomi su, koristeći NASA-ine Spitzer i Hubble teleskope, sondirali uskovitlanu atmosferu smeđega patuljka i tako izradili najdetaljniju kartu vremenskih prilika do sada za ovaj tip hladnih, zvjezdolikih nebeskih tijela. Prognoza pokazuje oblake veličine planeta, nošene vjetrom, kako prekrivaju ove čudne svjetove.

Ova umjetnička ilustracija prikazuje atmosferu smeđega patuljka koji je nazvan 2MASSJ22282889-430126, a istodobno su ga promatrali NASA-ini svemirski teleskopi Spitzer i Hubble. Rezultati su bili neočekivani; otkriveni su nagomilani slojevi materijala, kao što je prikazano u dijagramu. Primjerice, velika svijetla mrlja u vanjskome sloju premjestila se desno u unutarnjemu sloju. Promatranja ukazuju da je ovaj smeđi patuljak – kugla plina koja nije uspjela postati zvijezda -karakterističan po oblacima veličine planeta koje nosi vjetar. (NASA/JPL-Caltech)

Smeđi patuljci nastaju od kondenziranoga plina, kao i zvijezde, ali nemaju dovoljnu masu da pokrenu fuziju atoma vodika i proizvode energiju. Umjesto toga, ovi objekti, koje neki zovu i neuspjelim zvijezdama, sličniji su plinovitim planetima sa svojim složenim, promjenljivim atmosferama. Ovo novo istraživanje osnova je boljega razumijevanja smeđih patuljaka, ali i atmosfera planeta izvan Sunčevoga sustava.

“S Hubble i Spitzer teleskopima bili smo u mogućnosti vidjeti različite slojeve atmosfere smeđega patuljka, kao što doktori koriste tehnike medicinskoga skeniranja za proučavanje različitih tkiva u vašemu tijelu”, rekao je Daniel Apai, vodeći znanstvenik u ovome istraživanju, provedenome na Sveučilištu u Arizoni u Tucsonu, koji je predočio rezultate na sastanku Američkoga astronomskog udruženja održanome u utorak u Long Beachu u Kaliforniji.

Studija s opisom dobivenih rezultata, koju je predstavila Esther Buenzli, također sa Sveučilišta u Arizoni, objavljena je u časopisu Astrophysical Journal Letters.

Istraživači su istodobno okrenuli Hubble i Spitzer prema smeđemu patuljku s dugim imenom, 2MASSJ22282889-431026. Otkrili su da se njegovo svjetlo mijenja s vremenom, pojačavajući i smanjujući intenzitet otprilike svakih 90 minuta, kako se objekt okreće. No, mnogo je veće iznenađenje ovaj tim doživio kada su otkrili da vrijeme potrebno za promjenu sjaja ovisi o tome koriste li oni različite valne duljine infracrvene svjetlosti pri promatranju.

Ove promjene su rezultat različitih slojeva ili mrlja materijala koji se vrte po smeđemu patuljku u vjetrovitim olujama velikima poput same Zemlje. Spitzer i Hubble vide različite slojeve atmosfere zato što vodena para i metan visoko u atmosferi zaustavljaju određene infracrvene valne duljine, dok neke druge valne duljine infracrvene svjetlosti izbijaju iz mnogo dubljih slojeva.

“Za razliku od vodenih oblaka na Zemlji ili onih od amonijaka na Jupiteru, oblaci na smeđim patuljcima sastavljeni su od vrućih zrnaca pijeska, kapljica tekućega željeza te od drugih egzotičnih sastojaka”, rekao je Mark Marley, znanstvenik i istraživač pri NASA-inom Istraživačkom centru Ames, ujedno i suautor ovoga izvješća. “Ova velika atmosferska anomalija koju su otkrili Spitzer i Hubble daje novo značenje konceptu ekstremnih vremenskih prilika.”

Buenzli kaže da je ovo prvi put da istraživači istovremeno mogu provjeriti raznovrsnost na nekoliko različitih visina u atmosferi smeđega patuljka. “Iako su smeđi patuljci hladni u odnosu na druge zvijezde, oni su, po zemaljskim mjerilima, zapravo vrlo vrući. Upravo ovaj objekt ima temperaturu oko 1.100 do 1.300 stupnjeva fahrenheita (600 do 700 stupnjeva celzija).”

“Ono što ovdje vidimo jest dokaz za postojanje masivnih, organiziranih sustava oblaka nalik divovskim verzijama Velike crvene mrlje na Jupiteru”, rekao je Adam Showman, teoretičar na Sveučilištu u Arizoni koji je uključen u ovo istraživanje. “Neusklađene svjetlosne varijacije daju nam naslutiti na koji način je sustav vremenskih prilika na ovome smeđem patuljku naslagan okomito. Podatci ukazuju da se područja duboko u atmosferi smeđega patuljka, gdje je vrijeme oblačno i bogato silikatnom parom, podudaraju s blažim, sušnijim uvjetima na većim visinama i obrnuto.”

Istraživači planiraju promatrati i atmosfere nekoliko desetaka obližnjih smeđih patuljaka koristeći Spitzer i Hubble teleskope.

“Iz proučavanja poput ovoga naučit ćemo mnogo o ovome važnom tipu objekata, čija je masa negdje između mase zvijezda i planeta veličine Jupitera”, rekao je Glenn Wahlgren, znanstvenik zadužen za program Spitzera pri Sjedištu NASA-e u Washingtonu. “Ova će se tehnika uvelike primjenjivati kada budemo sposobni prikazati izgled pojedinačnih planeta izvan Sunčevoga sustava.”

Izvor: NASA/Jet Propulsion Laboratory

1. Mirza Elektro Bajrektarevic

26 siječnja, 2013 u 11:46 am

Obožavam nauku !!!

2. Branislav Mihaljev

26 siječnja, 2013 u 3:47 pm

Da li je i Jupiter smeđi patuljak?

• sandies

26 siječnja, 2013 u 6:45 pm

ja sam procitao negdje informaciju,da je..
      al isto kao sto gore pise nije bilo dovoljno mase da se pokrene fuzija i tako je ostao kao planet..
      a njegovi sateliti su trebali biti kao sustav planeta,ali eto..ocito da nije bilo dovoljno mase da pocne fuzirat

• Barun

28 siječnja, 2013 u 5:27 pm

nije. jupiter je plinoviti planet.
      potrebno je otprilike 10 masa jupitera, da bi nastao smeđi patuljak.

3. Sandro Načinović

26 siječnja, 2013 u 4:49 pm

jebena glupa znanost, idite vi u pizdu materinu sa traženjem života na drugim planetima, gonite se u k smeća jedna

4. Jasmin Mehičić

27 siječnja, 2013 u 1:25 am

mislim da oko zemlje kruži toliko satelitskog otpada da astronomi ni ne mogu ništa bolje da vide….A VIDE NA SVE STRANE ZNAKOVE INTELIGENTNIH BIĆA! buuuahahahahaha!