Geografija i geologija

Tempirane bombe koje su uništile dinosaure prijete i nama

Sudbina dinosaura zapečaćena je još pola milijarde godina prije nego što se na Zemlji razvio život dvjema geološkim bombama koje i danas prijete iz jezgre našeg planeta, smatraju skupine američkih i britanskih znanstvenika.

Prema novoj hipotezi sva velika izumiranja mogu se povezati s golemim erupcijama lave iz dvije velike izuzetno vruće nakupine koje se nalaze na oko 2800 km ispod Zemljine kore. Ovi su se mjehuri formirali neposredno nakon stvaranja Zemlje prije nekih 4,5 milijardi godina. Ako je hipoteza točna, oni povremeno probijaju Zemljinu koru i izlijevaju goleme oceane lave koji truju atmosferu i brišu cijele grane stabla života.

Znanstvenici i dan danas vode rasprave o tome što je uzrokovalo masovna izumiranja, među kojima i nestanak dinosaurusa. Nema sumnje da se dio krivnje za propast golemih gmazova može svaliti na udar asteroida prije 65 milijuna godina. Međutim, postoje manje poznate skupine stručnjaka koji vjeruju da su masovna izumiranja uzrokovali proboji ogromnih količina lave. U svakom od njih poplavljeno je najmanje 100.000 četvornih kilometara površine, čime su stvorena geološki nova područja nazvana velike vatrene pokrajine (LIP). Jedna od njih je i vulkanska formacija na Dekanskoj visoravni koja je nastala upravo u vrijeme izumiranja dinosaura.

`Postoji zapanjujuća povezanost LIP-ova i masovnih izumiranja`, rekao je Andrew Kerr sa Sveučilišta u Cardiffu u Velikoj Britaniji.

Matthew Jackson sa Sveučilišta u Bostonu tvrdi da je njegov tim pronašao dokaze da su LIP-ovi nastali iz golemih spremnika u Zemljinoj unutrašnjosti starih oko 4,5 milijardi godina. Veći dio Zemljinog plašta modificiran je kasnijim tektonskim promjenama. Međutim, bostonski je tim prošle godine otkrio da 62 milijuna godina stari bazalti sjevernoatlantskog LIP-a sadrže izotope helija, hafnija i olova u odnosima koji su karakteristični za kemiju ranog Zemljinog plašta. Slične omjere otkrili su i u stijenama drugih LIP-ova, što navodi na zaključak da svi oni imaju zajednički drevni izvor.

Stručnjaci smatraju da bi se slični proboji lave mogli dogoditi i u budućnosti, prenosi tportal.hr

1. Igor Von Mandić

srpanj 29, 2011 kod 1:28 pm

Jedva cekam da procitam kad dođem za komp.

2. Ivory Jo

srpanj 29, 2011 kod 1:28 pm

Super vulkan u Yellowstone-u.

3. Igor Von Mandić

srpanj 29, 2011 kod 1:30 pm

Aha! Citao sam o tom jos davno,sad je sigurno potvrđena teorija.

4. Roris Baguž

srpanj 29, 2011 kod 1:31 pm

ma prijeti se nama danas sa svih strana koliko se meni čini i nikako da udari taj jebeni doomsday. ajde de stfu o tome više i pustite nas da živmo ko ljudi! fuckin mediji.

5. Antun Mandić

srpanj 29, 2011 kod 1:31 pm

Jupiii kad bu pukla?

6. Duje Vg

srpanj 29, 2011 kod 1:33 pm

joj puknut ce kad na vrbi rodi grozde

7. Luka Krivokuća

srpanj 29, 2011 kod 1:38 pm

Kako šta, istorijske činjenice. Ako je nešto sigurno, to je da će recimo baš Yellowstone jednog dana pući, a ako nas do tada nešto ne počisti, on verovatno hoće…

8. Josip Tošić

srpanj 29, 2011 kod 1:38 pm

Ne trebate se zamarat ode se neradi o točnom datumu, godini, desetljeću, stoljeću, pa čak i tisućljeću. To se može dogoditi u okviru od milijun godina, a do tada će nas kresnit milijun drugih stvari. Bilo bi čudo da do tada i preživimo.

9. Jan De

srpanj 29, 2011 kod 1:44 pm

de boli me k

10. Anita Garvanović

srpanj 29, 2011 kod 1:52 pm

da i sad trebamo živjeti svaki dan u strahu od erupcije supervulkana, nekog divovskog astereoida koji je na putu prema zemlji ili nekog drugog vraga. bla, bla, bla….

11. Jan De

srpanj 29, 2011 kod 1:55 pm

preseravanje, bljak

12. Antonio Kokić

srpanj 29, 2011 kod 1:57 pm

Kako zakon.plivanje u lavi bit ce nova olimpijska disciplina:D

13. Marina Boban

srpanj 29, 2011 kod 2:04 pm

eee a zato i Hrvati grade svoje međuzvjezdane brodove ;))) jedva čekam da zaplovim(o)

14. Dario Pajančić

srpanj 29, 2011 kod 3:51 pm

prije cete sami sebe unistit vi zemljani..pozdrav sa xfande, planeta koji kruzi oko vege, e da razj…ce vas borgovi prosli su pored nas prije par mjeseci..

15. Nenad Ivanković

srpanj 29, 2011 kod 4:08 pm

Ako cemo svi zajedno naje…. onda mi nije bed, ali ako samo ja, onda mi je… :/

16. Ante Marinovic

srpanj 29, 2011 kod 5:43 pm

Vrlo važno….

17. Branislav Mihaljev

srpanj 29, 2011 kod 6:19 pm

E sad, da li je zbog toga, asteroida ili pak (izgleda sada veoma mogućeg) udara gama zraka… u poslednje vreme se ovo treće ozbiljno razmatra.

18. Mila Firić Skejić

srpanj 30, 2011 kod 9:08 am

oće li večeras..idem se bacit u more pa mene neće….hi

19. Ivan Brozović

srpanj 31, 2011 kod 3:15 pm

Meni prijeti samo svicarski franak 🙁

20. Dona Kihot

kolovoz 11, 2011 kod 4:27 pm

….ali bitnije je ostvariti PREVLAST u svijetu i tko će koga”staviti pod svoje”!( kako počinje onaj film sa borbom škorpiona na cesti?Pobjednika pregazi automobilska guma?…strefi asteroid?)

Više u Geografija i geologija