Foto: Pixabay/Izvor: Reuters

Oboljenja i poremećaji

Testira se prvo univerzalno cjepivo za gripu

Oksfordski znanstvenici izvijestili o prvom kliničkom testiranju

Sezonsko cjepivo protiv gripe, prvo takvo u svijetu koje je namijenjeno borbi protiv svih tipova virusa će se klinički testirati u nadolazećem dvogodišnjem razdoblju. I to na više od dvije tisuće pacijenata. To univerzalno cjepivo razvili su znanstvenici s Instituta Jenner pri Sveučilištu u Oxfordu i stručnjaci iz biotehnološke tvrtke Vaccitech.

Svaku sezonu liječnici diljem svijeta suoče se s istim pitanjima – određenjem aktualnog soja virusa gripe kako bi se moglo primijeniti adekvatno cjepivo. Postoje tri vrste virusa: A, B i C, ali samo su prve dvije opasne zbog uzrokovanja epidemija i podložnosti mutacijama. Uglavnom se A i B sojevi naizmjenično izmijenjuju iz godine u godinu, no događa se i da se jedna vrsta ponovi dvaput zaredom, zbog čega je teško predvidjeti uzorak pojavljivanja. Zbog izmjene soja mora se mijenjati i cjepivo. Tome bi, pak, uskoro mogao doći kraj.

Novo cjepivo radi na principu da koristi proteine koji su u jezgri virusa, a ne na njegovoj površini. Površinski proteini, naime, strše iz virusa poput pribadača i cijelo se vrijeme mijenjaju, što je različito od onih iz jezgre koji su stabilni. Novo cjepivo funkcionira tako da stimulira imunološki sustav da potakne aktivne T-stanice na uništenje virusa umjesto antitijela. Prijašnja su istraživanja pokazala da T-stanice (stanice-ubojice) pomažu u borbi protiv više od jednoga soja virusa gripe.

T stanice imaju različite uloge – neke od njih se ponašaju poput pasa čuvara koji alarmiraju tijelo da je virus prisutan, druge ubijaju zaražene stanice, dok treće pomažu B limfocitima u proizvodnji antitijela. Britanski znanstvenici vjeruju kako će novo cjepivo pružiti bolju i dulju zaštitu kada bude korišteno uz redovno sezonsko cjepivo.”Nadamo se kako će učinak potrajati 2 do 3 godine, možda čak i 4… ne možemo biti sigurni do završetka ispitivanja”, objasnio je direktor Vaccitecha Tom Evans.

Sigurnost novog cjepiva je već testirana, a sada se ide u provođenje kliničkih testiranja u fazi IIb u kojoj se ispituje odnos doza/odgovor, sigurnost, farmakokinetika i farmakodinamika –  koja može biti različita u odnosu na zdravu populaciju. U toj fazi se prvi put ispituje učinkovitost lijeka, a u nju će biti uključeno najmanje 500 Britanaca.

Znanstvenici napominju kako je prvi put univerzalno cjepivo protiv gripe uspješno prošlo fazu I kliničkih testiranja. Ukoliko uspješno prođe i fazu IIb, to novo cjepivo ulazi u još veću i skuplju (konačnu) fazu testiranja, fazu III koja predstavlja samu krunu ispitivanja.