Oboljenja i poremećaji

Tumor se igra skrivača sa imunološkim sustavom

Znanstvenici sa Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) u Švicarskoj opisali su kako tumori, predstavljajući se kao zdravo limfatično tkivo, uz pomoć mimikrije izbjegavaju ubojito djelovanje imunoloških stanica. Stanice imunološkog sustava programirane su za nadzor našeg tijela i razlučivanje tumora od zdravih tjelesnih stanica.

Studija pokazuje kako tumori lučenjem proteina kemokina CCL21 potiču nastanak sloja stromalnih stanica na svojoj površini. U tako stvorenu mrežu se naseljavaju imunološke stanice, koje prolaze proces deaktivacije i onesposobljavanja za borbu protiv tumora.

Otkriće je objavljeno u časopisima Science i Science Express u online izdanjima od 25. ožujka 2010. U istraživanju su sudjelovala dva laboratorija: Laboratory of Lymphatic and Cancer Bioengineering (LLCB) i EPFL, uz vodstvo profesorice Melody Swartz. Autori naglašavaju ulogu perifernog limfatičnog tkiva kao mjesta gdje se aktiviraju imunološke stanice i osposobljuju za protutumorska djelovanja. U staničnim interakcijama važnu ulogu imaju topljive tvari proteinske građe koje sve stanice luče.

Pažnju istraživača u ovom radu je privukao jedan od tih proteina, kemokin CCL21 koji se stvara i djeluje u zdravom limfnom tkivu. Njegova važna zadaća je privući limfocite T i B u limfni čvor, gdje se limfociti programiraju za različita protutumorska djelovanja.

Također, ispitivanje je pokazalo da neki tumori stvaraju i luče kemokin CCL21. Uz pomoć tog proteina tumorske stanice na svojoj površini stvaraju strukture slične stromalnim stanicama. Ispod zaštitnog omotača tumor je sakriven i zaštićen od imunološkog napada i uništenja. Unutar zaštitnog sloja započinju procesi deaktivacije stanica imunološke obrane. Tumor je time učinio imunološke stanice tolerantnim, što mu osigurava nastavak rasta i širenje kroz organizam.

Neki od mehanizama kojima tumor može izbjeći imunološku obranu poznati su od ranije. Ovaj rad nadopunjava ranija saznanja i otkriva pojedinosti o dosad nepoznatom načinu prikrivanja tumora, ali i izmjene djelovanja imunoloških stanica. Posebno je zanimljivo da se reprogramiranje obrambenih stanica pod utjecajem tumora zbiva interakcijom stanica na način uobičajen u djelovanju zdravog limfatičnog tkiva, ali uz nešto izmijenjen sastav staničnih produkata.

Izvor: Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, Švicarska