U 2013. godini otkrivene su čak 91 nove biljne i životinjske vrste te dva nova roda

Biljke i životinje

U 2013. godini istraživači s Kalifornijske akademije znanosti otkrili su čak 91 novu biljnu i životinjsku vrstu te dva nova roda, obogaćujući naše razumijevanje složenih mreža života na Zemlji i jačanje naše sposobnosti za donošenje odluka o očuvanju života.

Nove vrste, prethodno nepoznate znanosti, uključuju 38 različitih mrava, 12 riba, 14 biljaka, 8 buba, 2 pauka, jednu vrstu gmaza i jednog vodozemca. Osim toga, znanstvenici s akademije otkrili su i novi rod buba i žarnjaka. Više od desetak akademijskih znanstvenika zajedno s više od desetak međunarodnih suradnika zajednički su opisali novootkrivene biljne i životinjske vrste.

Kako bi dokazali da postoji još mnogo mjesta koja treba istražiti i stvari koje treba otkriti na Zemlji, znanstvenici su se upustili u istraživanje udaljenih džungli, spustili na dno mora i pogledali u vlastito dvorište (Kalifornija), te pošli na drugu stranu svijeta (Afrika). Njihovi rezultati objavljeni su u više od 30 znanstvenih radova i pokušavaju unaprijediti odgovore na neka od najvažnijih znanstvenih pitanja našeg vremena – kako se razvio život na Zemlji i kako će se on održati. „Naše najbolje procjene su da je otkriveno manje od 10% oblika života na Zemlji”, rekao je dr. Terry Gosliner, dekan Akademije. „S obzirom da smo u utrci otkrivanja ostalih 90% vrsta koje čine tapiseriju života, svoj trud usmjerujemo prema globalnim mjestima bioraznolikosti, mjestima koja su neobično različita i vrlo ugrožena, uključujući mnoge tropske šume, zajednice koraljnih grebena i naše vlastito dvorište, Kaliforniju.” Evo nekoliko pojedinosti o novootkrivenim vrstama.

POPIS ENDEMSKIH VRSTA NA MADAGASKARU RASTE

Otoci u jugozapadnom Indijskom oceanu, a posebno Madagaskar, sastavljeni su od izuzetno fragmentiranih prirodnih staništa i poznati su kao domaćini mnogih endemskih vrsta (one koje se ne mogu naći nigdje drugdje na Zemlji). To mjesto smatraju globalnim domaćinom bioraznolikosti. Međutim, Madagaskaru prijeti sve veće opadanje bioraznolikosti, što dovodi do veće žurbe u istraživanju otoka. Ove godine znanstvenici iz Kalifornije imali su priliku identificirati 38 prije nepoznatih vrsta mrava, sedam novih biljaka i dvije nove vrste pauka s Madagaskara.

Znanstvenik s Akademije u Kaliforniji, Brian Fisher, entomolog koji je specijalizirao na proučavanju mrava, naziva ih „ljepilom koje drži ekosustav u cjelinu”. „Mravi su jedni od najvažnijih članova ekosustava“, kaže Fisher. „Oni prevrču više tla nego gliste. Ali oni su i jedni od onih koje je lako previdjeti”, rekao je. „Kad bi bili veći, bili bi jedni od najistraživanijih organizama, ali ljudi ih ne vide.”

Sada su Fisher i njegov tim u mogućnosti tražiti ta mala stvorenja na novi način. Nedavno su satelitske tvrtke i inženjeri iz Google-a dali istraživačima visoku rezoluciju snimaka nekih od najmanje istraženih područja Madagaskara. Opremljeni GPS-om i tabletima, Fisher i njegovi kolege mogli su utvrditi u kojim djelićima šume se najvjerojatnije nalaze nove vrste mrava na temelju vegetacije, visine i susjednih staništa.

Rad kojeg Akademija obavlja znanstvenicima pomaže ispraviti dugogodišnju pristranost u očuvanju staništa. „Ako se ono temelji samo na očuvanju kralježnjaka”, kaže Fisher, „to dovodi do zaključka da su važne samo velike šume. No, mravi i kukci pružaju stvaranje bolje karte bioraznolikosti.”

NOVE VRSTE ISKOPANE SU U BLIZINI KUĆE

Dok su istraživači tragali za novim vrstama u dalekim krajevima svijeta kako bi pronašli nove biljke i životinje te druge oblike života, još uvijek postoje mnoge stvari koje treba otkriti blizu vlastitog doma. U 2013. godini znanstvenici su otkrili dvije nove biljne vrste i osam novih buba iz Meksika.

Charles Darwin je u njegovo vrijeme kao prirodnjak bio fasciniran bubama i skupio je jednu od najvažnijih svjetskih zbirki. Danas istraživači na Akademiji nastavljaju tu tradiciju. 19. studenog 2013. godine Igor Sokolov je objavio članak u kojem opisuje osam novih vrsta i novi rod buba.

Ti kukci toliko su maleni da prođu uglavnom nezapaženo. „Ove vrste kukaca žive diljem svijeta, uključujući i ovdje u Kaliforniji, ali ih se vrlo teško sakuplja”, kaže dr. Dave Kavanaugha, viša kustosica entomologije na Akademiji. „Čak i ako ih se izolira od prašine i lišća legla u kojem žive”, Kavanaugha objašnjava, „oni nisu veći od glave pribadače, tako da ih je gotovo nemoguće vidjeti golim okom.” Nakon što se bube pronađu treba ih dovesti u laboratorij, te uz mirnu ruku secirati i pomno usporediti svaki uzorak pod mikroskopom. „Igor je jedina osoba koju znam da ima dovoljno dobre ruke za takav posao”, kaže Kavanaugha.

Proučavanje ovih kukaca pokazuje kako izolacija i male promjene u staništu mogu utjecati na evolucijske procese. „Ovi kukci su slijepi, ne lete i ne kreću se jako puno, ali se mogu naći u gotovo svakom kutku svijeta”, kaže Kavanaugha. „To nam govori da su oni vjerojatno drevni organizmi. Razvili su se i uspjeli opstati u nizinskim kao i u brdsko-planinskim visinama, od tropskih otoka do suhih okruženja. Gotovo su svugdje i vjerojatno su na ovim mjestima obitavali oduvijek, ali mi tek sada počinjemo učiti o njima.”

Kroz ovo istraživanje znanstvenici se povode radom Charlesa Darwina. „Postoji još mnogo vrsta koje tek treba otkriti”, kaže Kavanaugha.

Bamboo shark: Hemiscyllium halmahera. (Credit: Courtesy of CI/Mark V. Erdmann)

ŠETNJA NA DNU OCEANA

Znanstvenici s Akademije u svoju zbirku su dodali još 24 drugih vrsta koje žive u svjetskim oceanima. Tri su nove vrste crva, tri šarena glavoča, tri puža, tri zubaca, dva dosad izumrla bodljikaša, zatim koralj, priljepci i dva nova morska psa. Hemiscyllium halmahera je nova vrsta morskog psa iz Indonezije kojeg je opisao znanstveni suradnik Mark Erdmann. Ovaj mali morski pas može stati u dlan ruke i može se prepoznati po nakupinama smeđih i bijelih točkica po cijelom tijelu. Boja i uzorak točkica omogućuju savršenu kamuflažu koja pomaže životinji živjeti na dnu mora. Ovaj morski pas koristi svoje prsne peraje za kretanje po dnu oceana. Prema članku objavljenom ove godine u časopisu International Journal of ichthyology, morski psi ovog roda su aktivni noću, žive na dnu i imaju poseban način hodanja. S obzirom na njihovu reproduktivnu sposobnost i ograničenu sposobnost plivanja, postoji zabrinutost za njihovo očuvanje.

Izvor: California Academy of Sciences

1. Nikola Koletić

28 prosinca, 2013 kod 6:43 pm

wow, autorica je zaboravila naglasiti da je otkrivena i nova taksonomska jedinica koja uz 38 vrsta mrava i 2 pauka opisuje 8 vrsta buba

2. Ana Maria Bulic

28 prosinca, 2013 kod 6:58 pm

I izumrlo ih 8675

3. Poppa Guy

28 prosinca, 2013 kod 9:21 pm

Ovo je mačka mrkulja,imaš je u Jadranu kolko voliš!:-P

4. Josip Žaper

29 prosinca, 2013 kod 2:16 pm

Da, ima dosta vrsta za otkriti, bilo u paleontologiji, bilo u kriptozologiji, a ponajviše na polju genetske filostratografije vertebrata. Mnoge vrste dijele s nama isto stanište, te netreba ići na kraj svijeta u traganju.

5. Željka Vrebac

30 prosinca, 2013 kod 1:03 pm

Prelov i prekomjerno iskorištavanje ribljih populacija zahvatilo je i Jadran, a ne samo svjetske oceane.