Foto: Pixabay

Biologija

U borbu protiv tumora – spermijima

Kako i zašto?

Kemoterapija je učinkovit način liječenja raka, ali proizvodi razne vrste neugodnih nuspojava, uključujući umor i mučninu. Jedan od razloga za to jest taj da ona uništava stanice bez obzira na to jesu li u pitanju stanice raka ili ne. Znanstvenici su možda pronašli rješenje da doskoče tom problemu, barem što se tiče raka grlića maternice i još ponekih koji su svojstveni ženama. Sperma, to je rješenje.

Zašto baš sperma? Prije svega, ona omogućuje bolji tretman. Kemoterapija se obično primjenjuje oralno ili intravenozno i onda, upravo zbog negativnih nuspojava, mora biti primjenjivana u ograničenim dozama. Ti lijekovi se razrjeđuju pacijentovim tjelesnim tekućinama i razgrađuju enzimima u njegovu tijelu. Sperma, s druge strane, može biti usmjerena samo na kancerozne stanice, umanjujući usput nuspojave i omogućavajući jaču dozu.

Druga bitna stvar je da spermiji neće uzrokovati da se imunološki sustav pacijenta razboli zahvaljujući proteinima i prostasomima u staničnim membranama. To ih zato čini “izvrsnim kandidatima za rad u fiziološkim okruženjima”, jer “oni ne stvaraju patogene proteine niti bujaju stvarajući tako nepoželjne kolonije, za razliku od drugih stanica ili mikroorganizama”, napisali su autori studije.

Treće i konačno, činjenica je da su “spermiji prirodno optimizirani kako bi učinkovito plivali u ženskom reproduktivnom sustavu”. Podsjetimo, vrste tumora koje bi spermiji trebali liječiti dopremom lijekova su upravo tumori ženskog reproduktivnog sustava.

Oliver G. Schmidt s instituta u Leibnitzu radi na istraživanju mogućnosti liječenja raka spermijima. Proučava bi li se spermiji s lijekovima, tj. kemoterapijom, mogli neposredno usmjeriti prema stanicama raka. Spermiji bi u tom slučaju trebali liječiti rak grlića maternice, jajovoda i jajnika.

„Naše istraživanje koje smo napravili u laboratorijskim uvjetima sa spermom goveda pokazalo je rezultate“ – rekao je Schmidt za njemački Bild. Rezultati zaista jesu bili impresivni – 87 posto kancerogenih stanica je uništeno u samo tri dana. Nalazi su objavljeni u časopisu ACS Nano.

Svaki spermij bi trebao pri tome dobiti svojevrsnu izolaciju koja bi se izradila, ni više ni manje, nego – 3D printerom. Transporter sperme imao bi sloj željeza i titana, a sam lijek bi se magnetskim poljem “vodio” direktno na tumorske stanice.

“Pogon” za taj put bi davao sam spermij. Ipak, Schmidt tvrdi da će proći još dosta vremena da se eventualno može početi s tim načinom liječenja raka.

1. Adrijana Radosevic