FOTO: PARTICLE UNIVERSITY OF PHYSICS BIRMINGHAM

Fizika

U CERN-u otkrivena nova elementarna čestica?

Kako se sad čini, najveći ubrzivač čestica na svijetu, popularni LHC u švicarskom CERN-u, možda je na tragu nove elementarne čestice koja bi značajno mogla promijeniti neke postavke u fizici. S druge strane, možda je riječ tek o najobičnijoj grešci u izračunu.

I dok iščekujemo potvrdu rezultata pokusa, znanstvenici već razrađuju nekoliko teorija kojima bi objasnili navedeno otkriće, počevši od novog tipa Higgsovog bozona pa sve do gravitona. Znanstvenici su do novih podataka došli jednogodišnjim promataranjem putem dva zasebna detektora unutar LHC-a, poznatim pod nazivima ATLAS i CMS.

Kako LHC radi na principu sudaranja protona pri brzinama bliskim brzini svjetlosti, nakon čega njihova njihova energija biva pretvorena u masu, sudari protona teoretski trebaju rezultirati stvaranjem novih čestica. Pritom iz navedenih sudara mogu nastati već poznate čestice, no i neke potpuno nove, dosad neotkrivene. A dotične se najlakše mogu pronaći detektiranjem energetskih anomalija tijekom pokusa. Tako je bilo i u ovom slučaju, budući su detektori registirali dvostruki izboj gama zračenja, i to u obliku tzv. di-fotona, uz izmjerenu energiju od 750 GeV, što upućuje na novi tip čestice.

Tako prof. Yasunori Nomura s University of California smatra kako se čudnovati dvostruki izboj može objasniti kroz teorijsku česticu glueball, sličnu gluonu. I dok je obični gluon nositelj jake nuklerne sile koja na okupu drži kvarkove u protonima i neutronima, glueball se javlja samo pri supervisokim energijama.

S druge strane, drugi znanstvenici su skloni vjerovati kako je riječ o tamnoj materiji. Jedan od njih je i Mihailo Bačković, s belgijskog Université catholique de Louvain, napominjući pritom kako je vrlo zanimljivo što su i ATLAS i CMS registrirali istovrsan energetski izboj od 750 GeV.

Iako je riječ o značajnom izboju, navedeni ipak nije onoliko velik koliko bi znanstvenici željeli. Naime, kako bi potvrdili otkriće nove čestice, znanstvenici vole potvrdu u obliku tzv. 5-sigma sigurnosti. Riječ je o mjeri koja nam kazuje u kojoj je mjeri određeni događaj produkt slučajnosti. Prema tome, sigma jedan znači kako je događaj rezultat puke sreće, dok sigma pet upućuje na to kako je vjerojatnost da je opisani događaj rezultat slučajnosti jako mala, konkretno 1:3 500 000.

U ovom slučaju sigma maksimalno doseže vrijednost od 3,9, što je dovoljno dobar rezultat za nastavak istraživanja, no ne i za nedvosmislenu izjavu kako je riječ o novoj čestici. Sigma je još i manja ukoliko uračunamo tzv. ‘gledaj drugdje’ efekt, koji kaže da, ukoliko promatramo cijeli niz energetskih izboja, negdje nešto i moramo vidjeti. A budući ovakav tip eksperimenata obiluje raznolikim energijama, najniža sigma iznosi 1,2, što znači da je vjerojatnost da se radi o pukoj slučajnosti prilično velikih 1:4. Nasreću, kako je izboj potvrđen preko oba detektora, čini se kako efekt ‘gledaj drugdje’ nije od presudne važnosti.

Konačno, podsjetimo kako ni u slučaju otkrića Higgsovog bozona sigma također nije bila velika, negdje između 2 i 3, što nam daje nadu kako će dodatne analize potvrditi postojanje nove čestice.

Izvor: arXiv.org

1. Ante Jurič-Kikaš

prosinac 25, 2015 kod 8:45 pm

Duša- Raj – Pakao i čistilište- 4 čestice

2. Srete Nikolovski

prosinac 25, 2015 kod 8:45 pm

3. Edvard Geček

prosinac 25, 2015 kod 9:23 pm

Sheldon se bu pojel

4. Đuro Valentić

prosinac 25, 2015 kod 10:51 pm

Sve su to imaginarne čestice.

5. Ana Roland Cvek

prosinac 25, 2015 kod 11:35 pm

da samo sta imaju strah od stvaranja crne rupe …to je tu kod mene

• Damjan Art

prosinac 28, 2015 kod 1:52 am

Ko oni? Jedva čekaju da je stvore. Od otkrića higgsovog bozona cern je bio 2 godine na nadogradnji, učinili su ga duplo jačim a jedan razlog tome je i nada da će stvoriti crnu rupu. Koja nam, naravno, ne može ništa

6. Jasmin Plesa

prosinac 26, 2015 kod 2:40 am

boli me kurac

7. Josip Jurić

prosinac 26, 2015 kod 1:07 pm

Čini mi se da fizičari u epistemološkom smislu nemaju nikakvo jamstvo da će ikad doći do posljednjih fundamentalnih i konstitutivnih čestica od kojih dolazi sva vidljiva materija. Što im jamči ili garantira da za npr. 50 ili 100 godina neće otkriti neke nove elementarne čestice!? I ima li tome uopće kraja, ili je na djelu regresus ad infinitum!? Ako jest, onda mi nikad nećemo znati koja je krajnja narav materije i što ju zapravo čini materijom…Leibniz je doduše to zgodno rješio postulirajući metafizički ili ontološki entitet/atom koji je nazvao monadom – nedjeljivom jedinicom. Ali to generira druga pitanja….

prosinac 26, 2015 kod 8:22 pm

Srećom, fizičari se ne bave epistemologijom nego fizikom, jer ne živimo od baljezgarija nego od učinaka njihovih istraživanja.

• Josip Jurić