Arheologija i paleontologija

U glavi dinosaura: istraživanje otkriva nove informacije o evoluciji osjetila dinosaura

Međunarodni tim znanstvenika, u koji su uključeni student filozofije (PhD) Stephan Lautenschlager i dr. Emily Rayfield sa Sveučilišta u Bristolu, otkrio je da su osjetila mirisa, sluha i ravnoteže bila dobro razvijena kod therizinosaura, te je možda na njih utjecao ili čak pozitivno djelovao njihov povećani prednji mozak. Ova otkrića su iznenadila istraživače, budući da su iznimne osjetilne sposobnosti nešto što očekujemo pronaći kod grabežljivaca, ali ne i nužno kod biljojeda.

Therizinosauri su neobična skupina teropoda koja je živjela od 145 do prije 66 milijuna godina. Članovi ove skupine razvili su se u životinje velike do sedam metara, s kandžama na prednjim udovima, oštrima poput britve i dužim od pola metra, izduženim vratovima te tijelom prekrivenim primitivnim paperjem. Iako u bliskom srodstvu s dinosaurima mesojedima poput Tyrannosaurusa rexa i velociraptora te usprkos svome jako čudnom izgledu, therizinosauri su vjerojatno bili miroljubivi biljojedi.

Nadahnut ovim paradoksom, međunarodni tim paleontologa odlučio je, po prvi put, pomnije “zaviriti” u glave ovih zagonetnih dinosaura.

Proučavali su anatomiju mozga i unutarnjega uha therizinosaura koristeći CT skeniranje visoke razlučivosti i 3D kompjutersku vizualizaciju kako bi saznali više o njihovim osjetilnim i kognitivnim sposobnostima, te kako su se one razvile u evoluciji od mesojeda u biljojeda.

Proučavanje je usredotočeno na lubanju Erlikosaurusa andrewsi, 3-4 metra dugog therizinosaura koji je živio prije više od 90 mil. godina na području današnje Mongolije.

Vodeći autor, Stephan Lautenschlager s bristolske Škole znanosti o Zemlji, rekao je: “Naši rezultati sugeriraju da su therizinosauri koristili svoj, za biljojede dobro razvijen osjetilni repertoar kao prevagu, koja je sigurno imala važnu ulogu u hranjenju, izbjegavanju grabežljivaca ili u složenim društvenim odnosima.”

“Ovo istraživanje daje novi pogled na razvoj osjetila kod dinosaura i pokazuje da je taj razvoj složeniji nego što smo mislili.”

Suautorica, profesorica Lindsay Zanno iz Prirodoslovnog muzeja i sa Sveučilišta Sjeverne Karoline se slaže: “Kad jednom razvijete dobro osjetilno oruđe, vjerojatno ga vrijedi zadržati, bilo da lovite ili vas love.”

Njihov kolega Lawrence Witmer Chang, profesor paleontologije na Sveučilištu u Ohiju kaže: “Naravno da je moždano tkivo iz fosilnih lubanja davno nestalo, ali možemo upotrijebiti CT skeniranje za vizualizaciju šupljine koju je mozak nekad popunjavao i onda stvoriti računalna očitavanja centara za miris i drugih dijelova mozga.”

Ovo proučavanje daje značajnu potvrdu za naše razumijevanje razvoja osjetilnih funkcija kod različitih skupina dinosaura te jesu li nastale kao odgovor na njihovo okruženje ili su jednostavno naslijeđene od predaka. Ovi rezultati bi se trebali pokazati jako zanimljivima, posebno imajući u vidu evoluciju od dinosaura prema pticama.

Izvor: UniversityOfBristol

1. Jasmin Mehičić

siječanj 2, 2013 kod 5:32 pm

Nučnici znaju više o mozgu dinosaurusa nego li o mozgu BOSANCA!

2. Aviv OdedZedekiah