Oboljenja i poremećaji

U razvoju je lijek koji obnavlja pamćenje

Kanadski znanstvenici su razvili nove molekule koje bi mogle preokrenuti gubitak pamćenja vezan za depresiju i starenje.

Znanstvenici Campbell Family Mental Health Research instituta iz Centra za ovisnosti i mentalno zdravlje u Torontu (CAMH) razvili su nove terapeutske molekule koje obećavaju.

Gubitak pamćenja

Naime, navedene molekule pružaju nadu za liječenje gubitka pamćenja nastalog od posljedica raznih bolesti i procesa starenja.

U pretkliničkim testiranjima se pokazalo kako te molekule ne samo da poboljšavaju simptome, nego su u stanju znatno obnoviti oštećenja mozga koja uzrokuju gubitak pamćenja.

Rezultati su predstavljeni na godišnjem sastanku Američke udruge za napredak znanosti (AAAS) u Washingtonu.

“Trenutno ne postoje nikakvi lijekovi koji mogu liječiti kognitivne simptome poput gubitka pamćenja nastalog u depresiji, nekim drugim mentalnim bolestima ili u starenju”, izjavio je voditelj istraživanja dr. Etiene Sibille. “Ono što je jedinstveno u ovom otkriću je to što su molekule specijalno targetirane na aktiviranje oslabljenih receptora mozga koji uzrokuju gubitak pamćenja”.

Znanstveni tim je prvo identificirao specifična oštećenja u receptorima moždanih stanica u GABA neurotransmiterskom sustavu. Nakon toga su dokazali da ta oštećenja uzrokuju simptome promjena raspoloženja i gubitka pamćenja u starenju i depresiji.

Nevjerojatne performanse

Molekule koje su potom razvili za tretman tih stanja su kemijski poboljšani benzodiazepini, klasa antianksioznih i sedativnih lijekova koji također aktiviraju GABA sustav, ali nisu visoko ciljani. Mala doza tih molekula u pretkliničkim testovima nakon samo 30 min je vratila performanse pamćenja na normalne razine, u eksperimentu koji je ponavljan 15 puta.

U drugom eksperimentu koji je uključio pretkliničke modele starenja, opadanje pamćenja brzo je obrnuto, a učinkovitost se primjenom povećala na 80%. To je doseg razina vidljivih u mladosti ili ranijim fazama odrasle dobi. Poboljšanje je trajalo više od 2 mjeseca uz svakodnevno liječenje.

S obzirom na veliki uspjeh ovih istraživanja, dr. Sibille se nada kako bi se kroz 2 godine mogla početi provoditi klinička testiranja na ljudima. Vjeruje kako bi ovo ujedno moglo spriječiti gubitak pamćenja na početku nastanka Alzheimera.