Foto: NASA

Astronomija

Umirući kuglasti skup E3 – svjedok nastanka naše galaksije

Jedan od osnovnih građevnih blokova, kako naše, tako i velikog broja drugih galaksija, svakako su njeni skupovi zvijezda, koji se međusobno mogu mogu razlikovati po starosti, nastanku, obliku i sl. Pritom mjesto najstarijih među njima zauzimaju kuglasti skupovi, obično smješteni bliže središtu galaksije i s većim brojem starijih zvijezda, a kojih je u Mliječnoj stazi oko dvjesto.

I dok velik broj kuglastih skupova u našoj galaksiji i danas svijetli punim sjajem, neki od njih su na kraju svog životnog puta i tek su odjek svoje prethodne veličine. Međutim, i takvi su znanstvenicima predragocjeni budući da pružaju izvrstan uvid u procese koji oblikuju galaksije.

Među njima je najzanimljivi skup E3, koji je od Zemlje udaljen oko trideset tisuća svijetlosnih godina. Njime su se pozabavli talijanski i španjolski znanstvenici, nazvavši ga pritom „duhom iz prošlosti Mliječne staze”, u članku nedavno objavljenom u časopisu Astronomy & Astrophysics.

„Navedeni kuglasti skup, te nekoliko sličnih – poput Palomara 5 ili Palomara 14 – su ‘duhovi’ zbog toga što se nalaze u zadnjoj fazi svog života, a ‘iz prošlosti’ zato što su iznimno stari. Nastali su još dok je naša galaksija praktički bila novorođenče, prije trinaest milijardi godina”, naveo je jedan od znanstvenika, Carlos De la Fuente Marcos.

Iako je E3 slabo vidljiv zbog mlađih i svjetljih objekata na putu između njega i Zemlje, znanstvenici su ipak došli do nekih iznenađujućih otkrića. „Za razliku od tipičnih kuglastih skupova, koji se sastoje od stotina tisuća, a u nekim slučajevima i milijuna zvijezda, proučavani objekt ima tek nekoliko desetina tisuća njih. Osim toga, skup nije tipično sferičnog oblika, već je umnogome iskrivljen, gotovo prozirnog, romboidnog oblika, u čemu su presudnu ulogu imali galaktički gravitacijski utjecaji”, konstatirao je De La Fuente Marcos.

Osim toga, drugo istraživanje koje je na temu E3 proveo tim znanstvenika s Michigan State Universityja, potvrdilo je kako je dotični skup kemijski homogen, što laički rečeno znači kako u sebi ne sadrži različite tipove zvijezda. A to je upravo značajka koja ukazuje na to da je čitava nakupina stvorena istovremeno, u iznimno velikom procesu, kakav je upravo nastanak galaksije.

Ipak, bez obzira na nova otkrića, znanstvenici tek moraju utvrditi je li E3 uistinu formiran u našoj galaksiji ili ga je navedena možda zarobila u svojim počecima, apsorbiravši neku puno manju galaksiju.

Spomenimo za kraj kako bi E3 mogao biti povezan s nekim drugim skupovima, kakav je primjerice 47 Tucanae, kao jedan od najvećih u Mliječnoj stazi.