Credit: Wikipedia

Svemir

Upoznajte prvu ženu-probnog pilota svemirskog broda

test-pilot

Žene su dugo čekale svoj red na lansirnoj rampi; svi veliki dosezi u osvajanju svemira protekli su bez njih. Čak niti spuštanje na Mjesec, u čijoj se orbiti obrelo 24 astronauta, nije imalo ženu da tome iz prve ruke posvjedoči.

Doduše, Valentina Terješkova jest poletjela u letjelici Vostok 6 samo dvije godine nakon Gagarina, no taj je let bio motiviran isključivo političkim razlozima; poslije Terješkove čekalo se punih 19 godina da druga žena dospije u orbitu. Bila je to također Ruskinja, Svetlana Savickaja, koja je postala ujedno i prva žena u svemirskoj šetnji.

SpaceShipTwo odvaja se od WhiteKnightTwo (Credit: conceptships.blogspot.com)

Do tada isključivo zanimanje muškaraca, let u svemir otškrinuo je vrata nježnijem spolu tek pojavom Space Shuttlea. Među sedam članova posade sada se moglo naći mjesta i za ženu, mada uglavnom u ulozi specijaliste za misiju. Prvi puta je žena upravljala svemirskim brodom tek 1995. godine – bila je to Eileen Collins prilikom spajanja shuttlea Discovery i svemirske stanice Mir – a ista je osoba postala i prva zapovjednica broda četiri godine kasnije. Govoreći u postocima, tek 11% svih dosadašnjih putnika u svemir bile su žene.

Testiranje novih svemiroplova do sada je također bilo isključivo u domeni muškaraca: Vostok, Mercury, Voshod, Gemini, Sojuz, Apollo i Space Shuttle svoj su razvoj prije uvođenja u službu proveli isključivo s muškarcima u pilotskom sjedištu.

SpaceShipTwo tijekom leta (Credit: MarsScientific.com)

Tek je ove godine prva žena postala probni pilot nekog svemirskog broda: Kelly Latimer, prekaljena pilotkinja američkog ratnog zrakoplovstva te NASA-ina Boeinga 747-nosača Space Shuttlea i projekta SOFIA, pridružila se kompaniji Virgin Galactic. Ondje će raditi na razvoju letjelica WhiteKnightTwo i SpaceShipTwo.

kelly-latimer-virgin-galactic

Kelly Latimer (Credit: Virgin Galactic)

WhiteKnightTwo je teretni zrakoplov, odnosno lansirna platforma za SpaceShipTwo. Također može isporučiti i 200 kg tereta u nisku Zemljinu orbitu, ukoliko se umjesto SpaceShipTwo instalira odgovarajuća lansirna rampa.

SpaceShipTwo je letjelica koja će nositi turiste u suborbitalne letove u svemir po cijeni karte od 250.000 dolara. Virgin Galactic planira flotu od ukupno pet aparata; prvi takav, VSS Enterprise, uništen je u probnom letu prošle godine, pri čemu je jedan od pilota poginuo.

U Virgin Galacticu ističu kako su sretni što im se Latimer pridružila, budući da njenih 7.000 sati leta – od čega tisuću kao probna pilotkinja – donosi neprocjenjivo iskustvo u kompaniju, koja će uskoro lansirati svoj novi brod koji će zamijeniti uništeni Enterprise. U prilogu pogledajte let obje letjelice (polijetanje je na 2:20 minuta).

Roses are red, violets are blue, I'm schizophrenic, and so am I.

1. Vladislav Horžić

studeni 17, 2015 kod 7:13 pm

Ovo po odrazu u viziru može biti samo SR 71.

2. Saša Vukić

studeni 17, 2015 kod 7:22 pm

Zaboravili ste Jelenu Kondakovu

3. Mirela Dominović

studeni 17, 2015 kod 7:43 pm

kojeg svemirskog broda ???

4. Josipa Jeleč