Arheologija i paleontologija

Usred Amazone pronađeni misteriozni kameni krugovi nalik na Stonehenge

U prašumi Amazone istraživači su pronašli kamene krugove stare više od 2000 godina. Zbog sve veće deforestacije na tom području je pronađeno oko 450 masivnih geoglifa.

Ove krugove su dugo skrivala stabla te su pronađeni nakon sječe šuma. O njima se ne zna mnogo, ali stručnjaci pretpostavljaju da su ih ljudi vjerojatno koristili za ritualne obrede. Nalaze se na području veličine 13000 km2.

Znanstvenici žele saznati je li je na tom području već postojala šuma i do koje mjere su ljudi utjecali na okoliš kako bi izgradili ove krugove.  Rekonstruirali su povijest vegetacije i povijest o požarima unatrag 6000 godina te su došli do zaključka kako su ljudi vjerojatno posjekli stabla bambusa i načinili čistinu kako bi mogli sagraditi ove tajnovite kamene strukture.

Znanstvenici su prikupili uzorke tla i analizirali mikroskopske biljne fosile kako bi saznali što više informacija o tadašnjoj vegetaciji i količinama drvenog ugljena. Uz pomoć takve metode su otkrili da u to vrijeme ljudi nisu izazivali velike požare za gradnju tih struktura ni za poljoprivredne djelatnosti. Umjesto toga, naglasak su stavili vrijedne vrste stabala kao što su palme i tako mijenjali svoj okoliš.

Iako su ljudi u to vrijeme mijenjali šumu, nikada je nisu ugrožavali kao što se to radi danas. Znanstvenici ne žele da ova saznanja posluže kao opravdanje za destruktivnu sječu šuma već žele da ovaj primjer iz prošlosti posluži kao motiv za pronalazak učinkovitijih metoda stvaranja plodnog zemljišta.

1. Silvio Lenard