Astrofizika

Veliki prasak – zvijezda je rođena

Astronomi su ranije mogli samo zamišljati kako bi izgledalo izgaranje zvijezde koja je par stotina puta veća od Sunca. Neki skeptici čak nisu ni vjerovali da će takva eksplozija ikada biti viđena. A onda su 2007. u patuljastoj galaksiji nedaleko naše ugledali baš to – supernovu zvijezde 200 puta veće mase od Sunca.

Nazvali su je SN2007bi. I ranije je bilo predviđanja da bi se takvo nešto moglo dogoditi, ali to nikada nije viđeno.

Paolo Mazzali, s Instituta za astrofiziku “Max Planck” u Njemačkoj, rekao je kako se ta pojava mogla promatrati naredne dvije godine.

Svaka je zvijezda od svoga nastanka predodređena da se ugasi, što se i događa u eksploziji. O veličini zvijezde ovisi koliko će ta eksplozija trajati, te hoće li za sobom ostaviti crnu rupu. Crne se rupe pojavljuju nakon implozije manjih zvijezda, dok eksplozije velikih zvijezda iza sebe ne ostavljaju ništa osim finih čestica prašine. Za života zvijezde prisutna je ravnoteža između gravitacije koja njezine tvari vuče prema unutra i topline jezgre koja ih gura prema van. U jezgrama jako velikih zvijezda odvija se fuzija kao i kod našeg Sunca. Protoni i elektroni se poništavaju, a kako je masa elektrona manja, dolazi do neravnoteže. Jednom kad se takva velika zvijezda počne urušavati, u njezinoj se jezgri nalazi lako hlapljivi kisik, a ne željezo, kao kod manjih zvijezda. Ekstremna toplina zvijezde biva povučena prema unutrašnjosti na jezgru od zapaljivog kisika i dolazi do eksplozije. Zvijezda pritom odbacuje svoje vanjske slojeve stvarajući sjajnu zvjezdanu prašinu.

Ovo nam otkriće daje uvid u to što se događa s divovskim zvijezdama koje se u svome izgaranju ponašaju potpuno drukčije od malih. Svi se astronomi slažu kako će ovo otkriće ostati velikim slovima upisano u povijest te znanosti i pružaju nam nadu da ćemo ovu, nevjerojatno impresivnu pojavu, imati prilike još koji puta vidjeti – jer sad smo sigurni da je to moguće!

Više u Astrofizika