Connect with us

Znanost

Izvor: HINA, Foto: Wikimedia

Wellness i prehrana

Zaboravite na pravilo o 8 čaša vode dnevno, pijte kad ste žedni

Dobra vijest za sve one kojima je ‘noćna mora’ dnevno popiti osam čaša vode, što je, vjeruje se zdravo: nova studija pokazala je da ovo ‘pravilo’ ne vrijedi za svakoga, piše portal Medical News Today.

Istraživanje što su ga proveli australski znanstvenici pokazalo je da postoji jednostavan način da biste ustanovili koliko vam je dnevno vode potrebno kako biste bili hidrirani, a pritom samo trebate slušati vlastiti organizam.

Možda isprva zvuči pomalo nejasno, no znanstvenici su prvi put uspjeli dokazati da je tažnome čovjeku vrlo teško nastaviti gutati, čak i vodu. Dakle, osluškujte svoje – grlo.

Znanstvenici su u novom svijetlu detektirali mehanizam koji regulira unos tekućine u organizam i sprečava pojedinca da popije previše vode, što ide u prilog činjenici da je potreba za tekućinom individualna.

Nema znanstvenog dokaza za pravilo o 8 čaša vode dnevno



Pravilo o osam čaša vode dnevno ne mora se slijepo slijediti, jer nema znanstvenog dokaza o tome kolika je optimalna količina tekućine potrebna pojedinom organizmu, tvrde znanstvenici s australskog Instituta za medicinu (IOM).

Suautor studije Michael Farrell s Instituta za biomedicinska otkrića australskog Sveučilišta Monash i njegovi kolege rezultate istraživanja objavili su u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Dobra je vijest da vam, čak i ako disciplinirano ispijete osam čaša vode dnevno, tekućina neće naškoditi. Naime, nekim je ljudima potrebno i više vode dnevno.

No, unos prevelike količine vode može predstavljati problem te u težim slučajevima rezultirati intoksikacijom vodom ili hiponatremijom, odnosno poremećajem elektrolita koji karakterizira snižena koncentracije natrija u krvi. Prekomjeran unos tekućine u težim slučajevima dovodi do oticanja stanica tijela, što rezultira grčevima, mučninom, povraćanjem, napadajima, gubitkom svijesti, padom u komu, a u najtežim je slučajevima moguća i smrt.

Farrell i kolege istraživanje su proveli na 20 ispitanika, od njih zatraživši da popiju veliku količinu vode neposredno nakon vježbanja, dakle u trenutku kada su bili vrlo žedni i kasnije tijekom dana, kada nisu osjećali tako veliku žeđ.

U oba slučaja ispitanici su morali ocijeniti u kolikoj im je mjeri bilo teško gutati vodu. U usporedbi s vodom ispijenom neposredno nakon vježbi sudionicima su odgovorili da im je triput teže bilo gutati vodu kasnije tijekom dana kada više nisu osjećali tako jaku žeđ, odnosno kad su bili tažni.

Gutanje ‘viška vode’ naporno za organizam

“Prvi smo put ustanovili da je ispitanicima gutanje postalo naporno pošto su nastavili piti, a radilo se o ‘višku vode’ za organizam, što znači da su morali svladati neku vrstu otpora. Potvrdila se naša pretpostavka po kojoj je refleks gutanja postao inhibiran ili zakočen zbog glavnoga inhibicijskog neurotransmitera u središnjem živčanom sustavu – gamaaminomaslačne kiseline. To se dogodilo pošto je pojedinac popio dovoljnu količinu vode”, objasnio je Farrell.

On i kolege su funkcionalnom magnetskom rezonancom (fMRI) nastojali izmjeriti aktivnost mozga neposredno prije konzumiranja vode u dvjema spomenutim okolnostima. Ustanovili da su dijelovi desnoga prefrontalnog korteksa mozga pokazivali značajno višu aktivnost dok su sudionici istraživanja s naporom gutali vodu.

Iako je studija nepotpuna i u njoj je sudjelovao mali broj ispitanika, pozitivna joj je strana što je ukazala na to na koji način naš organizam kontrolira unos tekućine, a Farrell ističe kako je korisna i da bi ukazala na to kako je potreba za količinom vode individualna. “Važno je biti hidriran i pritom slušati tijelo. To je bolje nego se držati strogo predviđenog rasporeda kada je posrijedi konzumiranje vode”, kaže Farrell.

Reci ljudima da postoji nevidljivi čovjek koji je stvorio svemir i vjerovati će ti, reci im da je boja mokra i morat će taknuti da budu sigurni!

17 komentara

17 Comments

  1. ante555

    listopad 14, 2016 kod 7:07 pm

    Šta nije da na svakih 25 kg od tjelesne težine treba popiti barem 1L vode, npr. čovjek od 75 kg bi trebao 3l popiti ?

  2. Mario Kralj

    listopad 14, 2016 kod 5:21 pm

    Gluposti…kad osjecas zeđ vec si doveo tijelo do ‘soka’ pa ga opskrbljujes tekucinom..bolje pijuckat vodu kad god se sjetis ili imas priliku..to je kao da punis auto svaki put kad je na rezervi rezerve ,znaci nije bas ‘zdravo’ 🙂

    • Dino Alberini

      listopad 14, 2016 kod 6:16 pm

      To vrijedi ako trčiš maraton pa brže gubiš nego što nadoknađuješ. U normalnim uvjetima piješ kad si žedan, zato žeđ i služi.

    • Mario Kralj

      listopad 14, 2016 kod 7:08 pm

      Znaci samo u normalnim uvjetima?hehe .zasto onda strucnjaci savjetuju da se popije casa vode prije spavanja bez obzira dal smo zedni?

    • Kristian Kamenaric

      listopad 14, 2016 kod 7:12 pm

      Koji to strucnjaci ? Po tebi je svako ljudsko tijelo isto ? Za mene ne vrijedi isto kao i za tebe, kao ni za nekog treceg… sve su to gluposti. Unos tekucine je vazan ali ne u toj mjeri da sam “tempiran” koliko vode trebam popiti.

    • Mario Kralj

      listopad 14, 2016 kod 7:22 pm

      Koji strucnjaci? Pa ne valjda vodoinstalateri hehe

    • Mario Kralj

      listopad 14, 2016 kod 7:23 pm

      Di si ti procitao da sam napisao da je svako ljudsko tijelo isto?? Naravno da nije .al dve litre vode bi svatko trebao popit tokom dana.naravno ne odjednom jer se moze i umrijet od previse vode odjednom 🙂

    • Vera Lakatos

      listopad 14, 2016 kod 7:44 pm

      Treba osluškivati svoj organizam i nećemo pogriješiti.

    • Josip Zenčić

      listopad 14, 2016 kod 9:25 pm

      Piješ kad imaš osječaj da ti je potrebno. Ničeg previše, ničeg premalo. 2 litre? Da li je to ljeti ili zimi, poslije slanih srdela i vina ili lubenice i kave, za vrijeme treninga ili ležanja…??

    • Ivo Brkovic

      listopad 15, 2016 kod 5:47 am

      Prvo pravilo “slušaj svoj organizam”

    • Mario Kralj

      listopad 15, 2016 kod 1:29 pm

      Joj, svi popijete bar 2. litre vode dnevno 🙂

  3. Alem Kasami

    listopad 14, 2016 kod 6:18 pm

    Ja žedan 8 puta dvevno po čašu vode sretnik

  4. Danijel Balaković

    listopad 14, 2016 kod 6:40 pm

    pa to pravilo su izmislile korporacije koje flasiraju vodu iz spine i prodaju ju naivnim ljudima i zgrcu veike pare.a ljudi ko ovce nasjeli…naravno da treba piti vodu kad si zedan,to sva ziva bica ba planetu rade

    • Mario Kralj

      listopad 14, 2016 kod 7:47 pm

      Kad osjecas zed tijelo ti salje signal da si na rezervi i da moras popit tekucinu ili ces ugrozit zdravlje..a po meni su bas ovo izmislile korporacije koje zaraduju na sokovima al ja sam u teorijama zavjera do grla 🙂 voda se flasira zato jer nema svugdje pitke vode a i upitna je kakvoca i u mnogim zemljama gdje je voda iz pipe olfo pitka voda,flasirana voda ti kolko tolko garantira da je voda cista pa eto od kud flasirana voda 🙂

  5. Vera Lakatos

    listopad 14, 2016 kod 7:42 pm

    Pa uvijek sam i pila. Nisam luda da činim na silu nešto što mi ne odgovara, ma tko me nagovarao na to.

  6. Milan Kovačević

    listopad 15, 2016 kod 4:48 am

    nauka oko pijenja vode, poslednjih godina, da ne kažem decenija. Besmislica. Pijte ljudi vode, više nego alkohola i sve će biti u redu. 😀

  7. Belaj Beg

    listopad 15, 2016 kod 8:38 am

    Ono kad te doktori prave budalom: izbaci masno,slano,kobasicu i kulen da popraviš tlak, ti izbaciš i dobiješ još dvoje tablete. Ulje je zdravije od masti, pa na jednom mast zdravija. Konoplja je droga bez zdravstvenog učinka, pa najednom ipak pomaže kod psorijaze i raka u određenim dozama. Zaključak – jebeš doktore, slušaj svoje tijelo, ono će ti reći..

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Više u Wellness i prehrana

Popularno

Na Vrh