Biljke i životinje

Zašto deve ne obolijevaju od dijabetesa i visokoga krvnog tlaka?

Deve su najpoznatije po svojim karakterističnim grbama koje im služe kao rezervoari masnih stanica te im omogućuju da prežive prilično duge vremenske periode bez praktički ikakvog unosa hrane i vode u organizam. No, deve su razvile i druge nevjerojatne prilagodbe, poput regulacije inzulina i tolerancije na sol, koje im omogućuju lakše preživljavanje u vrlo ekstremnim uvjetima, piše portal DiscoverMagazine.

Znanstvenici sada pokušavaju odrediti kako ove adaptacije „izgledaju“ na genetskoj razini te se nadaju da će rezultati do kojih su došli (rezultati su objavljeni u prošlotjednom izdanju znanstvenog časopisa Nature Communications) u budućnosti pomoći i pri razumijevanju bolesti povezanih s metabolizmom kod ljudi.

Iznimno malena svjetska populacija divljih baktrijskih deva broji svega 730 do 880 jedinki i smještena je u pustinji Gobi na sjeverozapadu Kine i jugozapadu Mongolije. Pripitomljeni rođaci ove kritično ugrožene životinjske vrste već stoljećima se koriste kao pouzdano sredstvo za prijevoz putnika i robe, no znanstvenike su u prvom redu zanimale divlje deve i evolucijske prilagodbe koje su ih učinile majstorima preživljavanja u okolišu koji ne oprašta pogrješke.

Kako bi se što uspješnije nosile s naglim promjenama temperature u pustinjskim uvjetima, ove deve su razvile neke uistinu jedinstvene adaptacije. Baktrijske deve, primjerice, imaju razinu šećera u krvi dvostruko veću nego druge životinje s istim prehrambenim navikama, a njihov dnevni unos soli je osam puta veći od tipičnog unosa kod krava ili ovaca. Uza sve to, ono što je uistinu nevjerojatno jest da baktrijske deve, usprkos povećanim razinama šećera i soli u organizmu, ne razvijaju bolesti poput dijabetesa i visokog krvnog tlaka.

Ove specifične adaptacije znanstvenici proučavaju već godinama, a istraživanje o kojem govorimo u ovom članku posebno je po tome što istraživači koji su ga proveli adaptacije nisu analizirali na fiziološkoj, već na genetskoj razini. Istraživači su mapirali genome divljih i domaćih baktrijskih deva i analizirali kako su se s vremenom mijenjali. Na temelju ove analize zaključili su kako se velika većina genetskih adaptacija kod divljih deva dogodila prilično brzo. Naravno, prilično brzo u iznimno sporim evolucijskim terminima.

Znanstvenici  su također identificirali gene povezane s devinom nevjerojatnom sposobnosti da stvara rezerve energije i koristi ih kada joj je to potrebno. Ovo je prvi korak k boljem razumijevanju genetskog mehanizma koji devama omogućava da preživljavaju u ekstremnom okolišu poput onog pustinjskog. Proučavajući genetske preduvjete koje deve čine imunima na bolesti povezane s metabolizmom poput dijabetesa i visokog krvnog tlaka, znanstvenici se nadaju kako će u budućnosti otkriti i nešto više o mogućnostima liječenja istih bolesti kod ljudi. Naravno, ne treba očekivati kako ćemo uskoro u laboratorijima stvarati poluljude-poludeve koji će biti imuni na razne bolesti, no mapiranje genoma divljih baktrijskih deva i razumijevanje uloge pojedinih gena definitivno je velik korak prema boljem razumijevanju istih bolesti kod ljudi.

deva

Područje interesa nedefinirano. Geek u procesu izrade.

1. Tihomir Rezo

30 studenoga, 2012 kod 10:50 pm

Imaju veliku zalihu vode i ne žeđaju.

2. Goran Mandić

30 studenoga, 2012 kod 10:52 pm

Zato što ih nitko neživcira

3. Istvan Kuzman

30 studenoga, 2012 kod 10:58 pm

zato sto puno papkaju po sahari a tuaregi samo ih gonjaju i nemaju vrimena

4. Kenan Macić

30 studenoga, 2012 kod 10:58 pm

Vi imate pouku I u stoci…

(Qur’an, 16:66)

5. Jelena Periša

30 studenoga, 2012 kod 11:02 pm

Zato sto se ne daju zajebavati!
    Pametno poludivlje blago 😉