Zašto supravodiči ne mogu proizvesti super-struje

Fizika

Zašto supravodiči ne mogu proizvesti super-struje

Kada su kasnih 1980-ih godina prvi puta predstavljeni visokotemperaturni supravodiči, mislilo se kako će upravo oni omogućiti konstrukciju revolucionarnih tehnologija poput ultra-efikasnih magnetskih vlakova.

To se međutim nije dogodilo. Danas postoji grupa fizičara, među kojima i znanstvenik sa Sveučilišta u Floridi, koji pokušavaju objasniti zašto. U članku koji će u nedjelju biti objavljen u znanstvenom magazinu Nature Physics, Peter Hirschfeld (profesor fizike na Sveučilištu u Floridi) i njegovih pet kolega prvi će put objasniti kako točno elementi strukture, visokotemperaturni supravodiči, na atomskoj razini utječu na stvaranje istosmjerne električne struje. Njihovo objašnjenje utjecaja “linijskih defekata”, koji unutar strukture supravodiča razdvajaju redove atoma, na sprečavanje nastajanja očekivano velike struje, prvo je koje bi objasnilo zašto supravodiči nikada nisu ispunili očekivanja. Radi se o fenomenu koji je znanstvenicima čak dva desetljeća predstavljao nerješivu zagonetku. “Nitko nije razumio zašto je taj efekt toliko snažan, odnosno zašto toliko utječe na nastanak jake struje”, navodi Hirschfeld. “Upravo je to ono što smo mi objasnili u ovom članku.”

Visokotemperaturne supravodljive keramičke žice sastavljene su od redova atoma koji su međusobno postavljeni malo ukoso. Struktura izgleda kao da je netko ne baš precizno presavinuo komadić milimetarskog papira. U takvoj se strukturi javljaju nakupine električnog naboja u kutevima gdje se takve linije susreću. Tu nastaju tzv. brane koje sprečavaju neometan protok električne struje. Hirschfeld i njegovi kolege imali su zadatak osmisliti i potom realizirati matematički model koji bi objasnio gore opisan fenomen. “Izveli smo potpuno teoretski model izolirane brane koji se može primijeniti na sve takve pojave”, objašnjava Hirschfeld.

Nažalost, model ne nudi rješenje za uklanjanje takvih zapreka. Ipak, uz ovaj će se model moći lakše objasniti već izvedene i buduće pokuse. Upravo to daje ovom timu znanstvenika nadu kako će možda upravo njihov model pomoći u budućem razvoju visokotemperaturnih supravodiča znatno veće vodljivosti. Kada bi se takvo što uspjelo realizirati, supravodiči bi mogli ispuniti sav svoj potencijal, bilo da se radi o moćnim magnetima za istraživanja ili brzim vlakovima.

Izvor: University of Florida