Ekologija i okoliš

Znanstvenici o uništavanju šuma: Za 40 godina će doći do kolapsa

U studiji se navodi da ako se uništavanje šuma nastavi ovom brzinom, sve šume svijeta bi mogle nestati za oko 100 do 200 godina.

Ako ljudi nastave uništavati šume trenutnim tempom, za naviše četiri desetljeća doći će do “točke bez povratka” i katastrofalnog kolapsa života na Zemlji, tvrde fizičari Gerardo Aquino i Mauro Bologna.

Ova dva znanstvenika, specijalizirana za složene sustave, napravili su istraživanje iz kojeg proizlazi da je globalan nestanak šuma, uzrokovan čovjekovim djelovanjem, samo usputna stanica na putu “nepovratnog kolapsa” ljudske civilizacije unutar dva do četiri naredna desetljeća.

Spomenuta studija, objavljena je u časopisu Nature Scientific Reports i prošla je znanstvenu recenziju. U studiji se ističe da ako ljudi nastave uništavati i narušavati svjetske šume, doći će do trenutka kad Zemlja više neće moći održavati veliku ljudsku populaciju na životu.

Autori ove studije su Gerardo Aquino i Mauro Bologna. Aquino je istraživač na Institutu Alan Turing u Londonu i trenutno radi na modeliranju kompleksnog političkog, ekonomskog i kulturološkog sustava za predviđanje konflikata, dok je Mauro Bologna profesor na Odsjeku za elektroničko inženjerstvo Sveučilišta Tarapacá u Čileu. Obojica ističu kako život na Zemlji bez šuma nije moguć.

Šume su izuzetno važne za održavanje života i pokreću sustav koji uključuje upijanje ugljika, proizvodnju kisika, očuvanje tla, reguliranje kruženja vode i mnoge druge. Progresivno narušavanje životne sredine, kao posljedica nestanka šuma, vrlo loše utječe na ljude, pa bi propast čovječanstva mogla ubrzo započeti.

U studiji, ovo dvoje znanstvenika koristili su trenutnu stopu rasta ljudske populacije i nestanka šume, te su došli do modela potrošnje resursa i uspjeli izračunati koliko su šanse čovječanstva da izbjegne kolaps.

Prije razvoja ljudske civilizacije, Zemlja je bila prekrivena sa 60 milijuna kvadratnih kilometara šuma, dok danas šume prekrivaju samo 40 milijuna. Provedena studija pokazuje da, ako se nastavi trenutna stopa rasta populacije i korištenja resursa, posebice šuma, čovječanstvo ima svega par desetljeća normalnog života prije propasti civilizacije.

Znanstvenici su u studiji izračunali da su šanse za preživljavanje čovječanstva bez katastrofalnog kolapsa, ako se sve nastavi raditi po starom, statistički vrlo malene. U najboljem slučaju, ako se ljudi ne promijene, imaju manje od 10 posto šanse za izbjegavanje takvog scenarija.

Model koji su autori u studiji napravili prikazuje točku u kojoj ljudska populacije dostiže “maksimalnu brzinu” uništavanja šuma, a kad se prijeđe ta točka, “nastupa brza i katastrofalna propast populacije”.

Ipak, znanstvenici u studiji spominju i “tehno-utopijsko” rješenje problema, pa smatraju da čovječanstvu treba izvor energije jednak onom koji predstavlja teoretska Dysonova sfera, što bi se moglo dobiti i nuklearnom fuzijom.

U Francuskoj se već neko vrijeme i gradi najveći fuzijski reaktor na svijetu “ITER”.