Tehnologija

Znanstvenici obavili prvi kvantno siguran videopoziv između Kine i Austrije

Kvantni satelit – to zvuči kao nešto iz franšize Jamesa Bonda, ali stvarno postoji satelit Micius kojemu su dodijeljeni neki istinski kvantni zadaci. U ovom slučaju, pomogao je predsjedniku kineske Akademije znanosti da obavi videopoziv. Kvantno-siguran videopoziv.

Satelit Micius već je bio predmet vijesti nekoliko puta ove godine, zahvaljujući njegovoj ulozi u nekoj luđačkoj znanosti, poput postavljanja rekorda u kvantnoj teleportaciji i prepletenosti. Satelit obavlja potencijalno važan rad iz stvarnog života, naime, omogućio je kineskoj vladi da uspostave sigurnije komunikacijske linije uz pomoć kvantne mehanike. Sada, kineska Akademija znanosti izvještava o prvom kvantno-sigurnom pozivu između njenog predsjednika, Chunli Baija, i predsjednika austrijske Akademije znanosti Antona Zeilingera.

U osnovi onoga što se događa u uspostavljaju ovog iznimno sigurnog poziva ukorijenjeno je u zakonima kvantne mehanike, prepletenosti i suprapoziciji. Pojedinačne čestice ponašaju se kao čestice i valovi istovremeno, s popisom mogućih svojstava. Ako natjerate ove čestice na interakciju, matematika kvantne mehanike zahtijeva da ih opišete koristeći se istom jednadžbom – čak i ako ih odvojite preko velikih udaljenosti. Ako prepletete par svjetlosnih čestica pa ih onda razdvojite, mjerenje jedne automatski ukazuje kakva bi trebala biti druga.

Ovo se često opisuje kao „sablasna aktivnost na daljinu“, ali ona i nije toliko sablasna, osobito kad se u obzir uzme kako je ovdje iskorištena: za dijeljenje enkripcijskih ključeva kako bi se osiguralo da nitko ne prisluškuje poziv. Preplitanje fotona na velikim udaljenostima znači da možete podijeliti poveznicu – ali ako netko prisluškuje komunikacijsku liniju, zakoni kvantne mehanike dovest će do pucanja ove sablasne veze čestica. Znanstvenici koriste ovu poveznicu kako bi postavili sigurnu liniju.

U osnovi, Micius šalje prepletene fotone na dvije postaje, jedan u Austriju a drugi u Kinu, kodirane specifičnim polarizacijama (smjerom njihanja svjetlosnog vala) kao sigurnosna provjera. Znanstvenici tada mjere polarizacije i šalju informacije mjerenja, koje satelit pregledava kako bi osigurao da nije došlo do kolapsa prepletenosti. Satelit kreira sigurnosne ključeve koje postaje mogu iskoristiti za šifriranje i dešifriranje podataka videopoziva, piše austrijska Akademija znanosti u priopćenju za javnost.

Radi se o jednokratnoj šifri (OTP) koja je iskorištena za podatke videopoziva, a generirana je kvantnom mehanikom.

Dakle, ponavljamo, nema teleportacije niti ičeg tako ludog ako promislite, ali ovaj korak je važan zbog svoje simbolike. Ovi kvantni sustavi distribucije ključeva osmišljeni su kako ih se ne bi moglo hakirati – iako, naravno, postoji briga da bi netko ipak mogao pronaći način hakiranja takvih komunikacija.

Kako bilo, satelit Micius nastavlja sa svojim radom – i moglo bi prije nego kasnije doći vrijeme kada ćete novinarima slati poveznice na vladine dokumente s kvantnim ključem.