Bakterije i virusi

Znanstvenici otkrili obrazac širenja koronavirusa koji daje razlog za optimizam

Dva epidemiologa, profesor Paul Franks sa Sveučilišta Lund i profesor Joacim Rocklöv sa Sveučilišta Umeå u Švedskoj, primijetili su zanimljiv obrazac.

Foto: PIxabay

Stručnjaci su identificirali specifičan obrazac širenja koronavirusa i točku kad se ponašanje počinje naglo mijenjati.

U svijetu je registrirano više od 10 milijuna slučajeva koronavirusa, zabilježenih od početka pandemije. Ali u nekim zemljama postoje znakovi da virus “gubi moć”, tvrde stručnjaci.

Čak i u državama koja su izgubile kontrolu nad epidemijom, poput Švedske, stopa smrtonosti se počela smanjivati usprkos svim poteškoćama.

A u zemljama u kojima je virus buknuo, poput Njemačke, koja je u početku imala relativno mali broj slučajeva, a onda su otkrivena žarišta, brzina prijenosa je skočila i ponovo pala poslije kratkog vremena.

Otkad je počela pandemija, znanstvenici su bili zbunjeni brzinom širenja korone, kao i činjenicom da je teško uvidjeti karakteristike infekcije.

Dva epidemiologa, profesor Paul Franks sa Sveučilišta Lund i profesor Joacim Rocklöv sa Sveučilišta Umeå u Švedskoj, primijetili su zanimljiv obrazac, prenosi australijski News.

“Na primjer, na kruzeru ‘Diamond Princess’, gdje se vjerojatno relativno brzo proširio virus klimatizacijskim sustavom, samo je 20 posto putnika i posade zaraženo. Podaci vojnih brodova i gradova poput Stockholma, New Yorka i Londona također ukazuju na to da je stopa infekcije bila oko 20 posto, odnosno znatno niža nego što su ranije sugerirali matematički modeli. To je dovelo do spekulacija o tome može li populacija dostići neku vrstu imuniteta na virus sa samo 20 posto zaraženih – proporcija znatno ispod široko prihvaćenog praga imuniteta krda (od 60 do 70 posto)”, napisali su znanstvenici u članku za The Conversation.

Razlog za optimizam potaknut je dodatnim spekulacijama o potencijalnoj “imunološkoj mračnoj materiji”, rekli su prof. Franks i prof. Rocklöv. To je vrsta postojećeg imuniteta koji se ne može otkriti testom na antitijela.

Antitijela proizvode B-stanice kao odgovor na određeni virus. Tamna materija, međutim, uključuje svojstvo urođenog imunološkog sustava nazvanog “imunitet posredovan T-stanicama”.

“Studije pokazuju da ljudi zaraženi bolešću Covid-19 zaista imaju T-stanice koje su programirane za borbu protiv ovog virusa. Iznenađujuće je da ljudi koji nisu zaraženi također imaju zaštitne T-stanice, vjerojatno zato što su bili izloženi drugim koronavirusima. Ovo može dovesti do određene razine zaštite od virusa. Veća je vjerojatnost da mladi i oni koji imaju blage simptome infekcije imaju odgovor T-stanica u odnosu na starije ljude”, napisali su profesori.

Unatoč hipotezi, profesorica Raina MacIntyre, poznata australska epidemiologinja i šefica programa istraživanja biološke sigurnosti na Kirby Institutu, nije uvjerena da će Covid-19 izgubiti snagu sa stopom infekcije od 20 posto.

“Imunitet krda može se izračunati matematički na osnovu R0 (prosječna brzina prijenosa), a 20 posto nije dovoljno i treba biti od 60 do 70 posto. Ljudi zaboravljaju da se pandemija španjolske gripe pojavila tijekom dvije godine, a ljudi su se zarazili u različitim valovima”, objasnila je profesorica.