Znanstvenici povratili neke funkcije u mozgu svinje nekoliko sati nakon smrti

Foto: Pixabay

Zdravlje i Medicina

Znanstvenici povratili neke funkcije u mozgu svinje nekoliko sati nakon smrti

Cirkulacija i stanična aktivnost obnovljeni su u mozgu svinje četiri sata nakon smrti, što je nalaz koji dovodi u pitanje pretpostavke o nepovratnoj prirodi prestanka rada mozga nakon smrti.

Mozak uginule svinje izoliran je i cirkuliran s posebno dizajniranom kemijskom otopinom. Mnoge osnovne stanične funkcije, za koje se mislilo da prestaju u sekundama ili minutama nakon što prestane protok kisika i krvi, primijećene su nakon smrti, navode znanstvenici. Međutim, istraživači su također naglasili da tretirani mozak nije imao prepoznatljivih globalnih električnih signala povezanih s normalnim funkcioniranjem mozga.

“Ni u jednom trenutku nismo promatrali vrstu organizirane električne aktivnosti povezane s percepcijom ili sviješću”, rekao je prvi autor Zvonimir Vrselja, znanstveni suradnik u neuroznanosti. “Klinički definirano, ovo nije živi mozak, ali je stanični aktivni mozak.”

Stanična smrt unutar mozga obično se smatra brzim i nepovratnim procesom. Odsječen od kisika i opskrbe krvlju, električna aktivnost mozga i znakovi svijesti nestaju za nekoliko sekundi, dok se zalihe energije iscrpljuju za nekoliko minuta. Sadašnje shvaćanje tvrdi da se kaskada molekula ozljeda i smrti tada aktivira, što dovodi do raširene, nepovratne degeneracije.

Međutim, istraživači iz Sestanovog laboratorija, čije se istraživanje fokusira na razvoj i evoluciju mozga, primijetili su da su mali uzorci tkiva s kojima su radili rutinski pokazivali znakove stanične održivosti, čak i kada je tkivo sakupljeno više sati nakon smrti. Zainteresirani, dobili su mozak svinja obrađenih za proizvodnju hrane kako bi proučili koliko je rasprostranjena ta postmortemska sposobnost života u intaktnom mozgu. Četiri sata nakon svinjske smrti, povezali su krvnu žilu mozga da cirkulira jedinstveno formuliranim rješenjem koje su razvili kako bi sačuvali moždano tkivo, koristeći sustav koji nazivaju BrainEx. Otkrili su da je očuvana cjelovitost živčanih stanica, te je obnovljena određena funkcionalnost neurona i krvnih žila.

Iako napredak nema neposrednu kliničku primjenu, nova istraživačka platforma jednog dana može pomoći liječnicima u pronalaženju načina da pomognu spasiti moždane funkcije kod bolesnika s moždanim udarom ili testirati učinkovitost novih terapija koje ciljaju na stanični oporavak nakon ozljede, kažu autori.

Istraživanje je prvenstveno financirano od strane Nacionalnog instituta za zdravlje (NIH) BRAIN Initiative.

“Ova linija istraživanja ima nadu za unapređenje razumijevanja i liječenja moždanih poremećaja i može dovesti do potpuno novog načina proučavanja postmortemskog ljudskog mozga”, kaže Andrea Beckel-Mitchener, šef funkcionalne neurogenomike na Nacionalnom institutu za mentalno zdravlje NIH-a, koja je sufinancirala istraživanje.

Istraživači su rekli da nije jasno može li se taj pristup primijeniti na nedavno preminuli ljudski mozak. Korištena kemijska otopina nema mnogo komponenti koje se prirodno nalaze u ljudskoj krvi, kao što su imunološki sustav i druge krvne stanice, zbog čega se eksperimentalni sustav značajno razlikuje od normalnih životnih uvjeta. Međutim, istraživač je naglasio da bi svako buduće istraživanje koje uključuje ljudsko tkivo ili moguće oživljavanje globalne električne aktivnosti u postmortalnom životinjskom tkivu trebalo izvršiti pod strogim etičkim nadzorom.

“Obnova svijesti nikada nije bila cilj ovog istraživanja”, rekao je koautor Stephen Latham, direktor interdisciplinarnog centra za bioetiku Yalea. “Istraživači su bili spremni intervenirati uporabom anestetika i smanjenja temperature kako bi zaustavili organiziranu globalnu električnu aktivnost ako bi se ona pojavila. Svi su se unaprijed složili da eksperimenti koji uključuju obnovljenu globalnu aktivnost ne mogu ići naprijed bez jasnih etičkih standarda i institucionalnog nadzora.”

Više u Zdravlje i Medicina