Foto: New York University/Alexandra Zidovska/Fang-Yi Chu

Mikrobiologija

Znanstvenici pronašli “unutarnji sat” u živim ljudskim stanicama

Novo istraživanje koje su proveli znanstvenici sa Sveučilišta New York (NYU), objavljeno u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, ustanovilo je novu metodu izračuna faze staničkog ciklusa u kojoj se trenutno nalazi neka živa stanica. Dosad, takva mjerenja je bilo moguće poduzeti samo u radu s mrtvom stanicom, piše Futurism.

Otprije je poznato da veličina i oblik stanične jezgre obično prolazi kroz velike promjene tijekom životnog vijeka stanice. No, izazov mjerenja žive stanice značio je da ne znamo mijenja li se njen oblik kroz kraći period.

Koristeći se najsuvremenijim fluorescentnim mikroskopom, znanstvenici su uspjeli uočiti dotad neotkriveno titranje jezgrine ovojnice, koje se odvija tijekom samo nekoliko minuta. Amplituda ove fluktuacije opada s daljnjim razvojem staničnog ciklusa.

Ovaj pokret mogao bi služiti kao unutarnji sat, jer bi znanstvenici mogli uzimati mjere kako bi saznali u kojem je stadiju staničnog ciklusa neka živa stanica.

Mogućnost razlučivanja stadija staničnog ciklusa moglo bi olakšati put k većem razumijevanju najosnovnijih procesa ljudske biologije. Ovo otkriće moglo bi povećati naše znanje o zdravim i bolesnim stanicama.

“Znamo da strukturne i funkcionalne pogreške jezgrine ovojnice vode do velikog broja razvojnih i nasljednih poremećaja, poput kardiomiopatije, mišićne distrofije i raka”, rekla je Alexandra Zidovska, viša autorica studije i izvanredna profesorica fizike na NYU. “Rasvjetljavanje mehanike fluktuacije oblika jezgre moglo bi unaprijediti razumijevanje jezgrine ovojnice u zdravlju i u bolesti.”

Više u Mikrobiologija