Foto: IRB

Hrvatska u znanosti

Znanstvenici s IRB-a na tragu materijala za pohranu vodika

Znanstvenici Instituta Ruđer Bošković (IRB) dr. Nikola Biliškov i dr. Danijela Vojta, u suradnji s domaćim i međunarodnim stručnjacima, objavili su znanstveni rad u kojem su opisali tehnološki važan proces termičkog raspada amonijevog borana, spoja koji se intenzivno istražuje kao potencijalni materijal za kemijsku pohranu vodika u čvrstom stanju.

Vodik je, naime, ekološki prihvatljiv nosač energije i mogao bi zamijeniti danas dominantna fosilna goriva. Izgaranjem vodika ne nastaju nikakvi štetni nusprodukti već samo električna energija, voda i toplina, a ta se voda kasnije može dalje kostititi u elektrolizi. Na taj način vodik čisto kruži u prirodi, bez štetnih emisija u okoliš.

Danas se vodik čuva u spremnicima pod tlakom, no molekula vodika je mala i “bježi” i kroz čelik. Stoga se trenutno u svijetu razvijaju svojevrsni “kemijski spremnici” vodika, tvari uz koje bi se vodik vezao da ga se može lakše uskladištiti u malom volumenu te jednostavnije koristiti. Pojednostavljeno rečeno, ti materijali vežu vodik uz sebe kao spužva, i to pri mnogo nižem tlaku no sadašnji spremnici.

“Ovi rezultati označavaju otvaranje dva nova područja kemijskih istraživanja na razini Hrvatske, čime se i Laboratorij za kemiju čvrstog stanja i kompleksnih spojeva konsolidira u međunarodnoj zajednici istraživača materijala za kemijsku pohranu vodika u čvrstom stanju”, navodi Biliškov na stranicama IRB-a.

Rad “High Influence of Potassium Bromide on Thermal Decomposition of Ammonia Borane” objavljen je u suradnji sa Sandrom Flinčec Grgac s Tekstilno-tehnološkog fakulteta, Lászlóm Kótai, Imreom Miklósem Szilágyiem, Dávidom Hunyadijem i Tiborom Pasinszkijem iz Mađarske akademije znanosti te Andreasom Borgschulteom i Andreasom Züttelom iz EMPA-e u Zürichu, u uglednom časopisu Journal of Physical Chemistry C.

1. Elena Bolf