Inženjerstvo

Znanstvenici stvorili vučnu zraku iz Star Treka

Znanstvenici su uspjeli stvoriti pravu vučnu zraku koja koristi svjetlost kako bi privukla predmete.

star-trek-vucna-zraka

U znanstveno fantastičnim serijama poput Star Treka, vučne zrake se koriste za privlačenje velikih predmeta i tijela.

Istraživanje objavljeno u “Nature Photonics”, vođeno Sveučilištem St. Andrews, za sada je ograničeno na pomicanje mikroskopskih čestica. No znanstvenici se nadaju da bi se mogla koristiti u medicini za ciljanje i privlačenje pojedinih stanica.

Ovo nije prvi pokušaj da su znanstvenici pokušali ostvariti taj podvig, iako su svi ostali pokušaji bili manjih razmjera.

2011. godine znanstvenici iz Kine predstavili su ideju s kojom bi to bilo moguće pomoću laserskih snopova određenih oblika. Svemirska agencija je NASA čak i financirala istraživanje kojim bi se proučavalo na koji bi način ta tehnika mogla pomoći prilikom rukovanja raznim uzorcima u svemiru.

Dr. Tomas Cizmar, vodeći znanstvenik na projektu i znanstveni suradnik na Medicinskom fakultetu Sveučilišta St. Andrews rekao je da metoda, iako je potpuno nova, ima puno potencijala.

“Praktične primjene bi mogle biti jako zanimljive i uzbudljive” rekao je. “Vučna zraka je jako izbirljiva kod svojstava čestica na koje djeluje, tako da možete privući određenu vrstu čestica u smjesi. To bi se moglo, na primjer, koristiti za odvajanje bijelih krvnih zrnaca”.

Kada su mikroskopski predmeti obasjani zrakom svjetlosti, obično su prisiljeni kretati se u smjeru zrake i fotona, udaljavajući se od izvora svjetlosti. Takva sila zračenja je prvo uočena od njemačkog astronoma Johannesa Keplera 1619. kada je proučavao repove kometa koji se uvijek udaljavaju od Sunca.

Cizmarov istraživački tim otkrio je metodu kojom se smjer te sile može obrnuti, što je mnogim ljudima protiv zdrave logike.

“Iznenađujuće je da, tek kada smo proučili detalje procesa, smo uspjeli uočiti tu promjenu smjera. Radi se o izrazito uskom polju u kojem se to odvija” rekao je Cizmar.

Uzbudljivo vrijeme

Grupa iz St. Andrewsa surađivala je s kolegama s češkog ISI instituta (Institute of Scientific Instruments).

Prof. Zemanek iz ISI-a rekao je: “Čitava istraživačka skupina je provela dosta godina istražujući različite konfiguracije pomicanja čestica uz pomoć svjetlosti. Ponosan sam što su naši rezultati prepoznati u ovom vrlo konkurentnom okruženju i veselim se novim eksperimentima i primjenama. Ovo je uzbudljivo vrijeme”.

Praktične znanstvene teorije o pravim vučnim zrakama razvijene su još 1960-ih, no smatra se da je ovo prvi put da je zraka iskorištena kako bi privukla mikroskopske predmete prema izvoru svjetlosti.

Znanstvenici su prije koristili metodu zvanu optički vrtlog kako bi pomicali individualne čestice pomoću svjetlosti, ali ovaj novi pristup funkcionira u tekućinama i u vakuumu.

Prvo pojavljivanje vučne zrake u znanstvenoj fantastici smatra se ono u priči “The Skylark of Space” američkog autora E.E. Smitha iz 1928. U priči se spominjala “privlačna zraka”.

Vučna zraka koristila se u mnogim znanstveno-fantastičnim televizijskim serijama i filmovima kao sredstvo pomoću kojeg su predmeti poput svemirskih brodova bili uhvaćeni u zraku svjetlosti. Dr. Cizmar tvrdi kako ova metoda neće dovesti do takve tehnologije.

“Na žalost, prisutan je prijenos energije. Na mikroskopskoj razini to je u redu, ali u makro razmjerima to bi izazvalo velike probleme.” rekao je Zemanek. “To bi rezultiralo masivnim zagrijavanjem predmeta koji se privlači, tako da korištenje na svemirskom brodu ne dolazi u obzir.”

Biomimetičar. Čita, gleda, piše. Smije se. Zanima se za prirodu, obnovljivu energiju, umjetnu inteligenciju, permakulturu, zelenu gradnju, glazbu, putovanja, ljude i kuhanje. I jezike i skijanje i sviranje bubnjeva. I još ponešto.

1. Ivan Prgin

ožujak 16, 2013 kod 7:17 pm

Izum za meeeeneeeee!

6. Luigi Gjergjaj

ožujak 16, 2013 kod 7:19 pm

atom po atom, molekula po molekula, kokain direktno iz kolumbije!

7. Ix Hun

ožujak 16, 2013 kod 7:23 pm

Bum,tres,baljezg

8. Reno Batur

ožujak 16, 2013 kod 8:59 pm

nebi nam ni ona pomogla da privučemo investitore

9. Nedzib Murtic

ožujak 16, 2013 kod 9:48 pm

Ako bi se vucna zraka nalazila u zamisljenoj letjelici , a vucnu zraku usmjeriti u neki planet , recimo Mjesec , za predpostavit je to da bi letjelica bila privucena prema Mjesecu . Desio bi se kontra efekat iz razloga toga sto je Mjesec tezi i stabilniji od zamisljene letjelice , znaci radi se o novoj vrsti medzuplanetarnog prevoza .Brzina bi se kontrolisala frekvenciom vucne zrake .

10. Aleksa Long

travanj 29, 2013 kod 11:21 am

Keshe je to uspio u Iranu.

Više u Inženjerstvo